Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Gelre ziekenhuizen
segment
Gezondheid
blog & cases
Iedereen wil meer inzicht in eigen gegevens en persoonlijke zaken zelf kunnen regelen, altijd en overal. Dit gebeurt in alle sectoren, zo ook in de zorg. Digitale patiëntomgevingen zijn steeds meer de norm. Gelre ziekenhuizen had de ambitie om een kwalitatieve digitale patiëntomgeving neer te zetten en vroeg Bostec om ondersteuning bij de implementatie van dit patiëntenportaal.

Patiëntenportaal

Men krijgt steeds meer een regierol over hun eigen gezondheid. Een goede voorbereiding is immers het halve werk: het versnelt de communicatie en ondersteunt het proces van ‘samen beslissen’. Een patiëntenportaal die de goede voorbereiding ondersteunt, was de wens van Gelre ziekenhuizen. Zij gingen echter een stapje verder en wilden een toekomstbestendig fundament voor online dienstverlening realiseren: MijnGelre. Laat Bostec nou net de partij zijn die zich hier perfect voor leent.

Van contract tot lancering van MijnGelre realiseren bleek een grootschalig en uitdagend project. Een team van professionals vanuit Bostec werkte een jaar aan vijf deelprojecten.

Voor de bouw van het patiëntenportaal hebben uitvoerige contractbesprekingen met de leverancier plaatsgevonden. Bostec deed de coördinatie zorgde dat alle wederzijdse eisen en verwachtingen, alsmede het financiële plaatje, werd afgestemd. Deze rol, als brug tussen opdrachtgever en leverancier, is Bostec op het lijf geschreven.

Inloggen op MijnGelre

Om inzage in het medisch dossier mogelijk te maken, was het noodzakelijk om deze gegevens uit verschillende deelsystemen van het ziekenhuis te ontsluiten. De gegevens werden omgezet naar de laatste informatie-uitwisseling standaarden en vervolgens samengebracht in een (speciaal ontwikkeld) dataplatform. De leverancier van het patiëntenportaal zorgde voor de koppeling met dit dataplatform. Zo werd het mogelijk om de gegevens op een gestructureerde manier weer te geven in MijnGelre. Door de koppeling met DigiD te realiseren kunnen patiënten nu inloggen in hun persoonlijke gezondheidsomgeving. Veilig en vertrouwd.

‘Persoonlijkere data dan medische gegevens bestaat niet en daarom dient een patiëntenportaal enorm secuur en uitvoerig te worden getest vóór livegang. Hiervoor zijn verschillende testsessies georganiseerd, zowel intern binnen Gelre ziekenhuizen als met echte patiënten. Deze sessies leverden veel nuttige reviews en input op en zorgde ervoor dat het portaal voldeed aan alle veiligheidseisen en aan de wensen van de uiteindelijke gebruikers’, vertelt een Bostec professional.

Resultaat

‘De oplevering van MijnGelre was echt een feest. Gelre ziekenhuizen was heel erg tevreden met de realisatie van het portaal. Wij zijn erg blij dat we met onze projectervaring hebben bijgedragen. Met dit portaal heeft Gelre nu een eigen middel, dat dient als veilige thuisbasis voor hun online dienstverlening. Met als voordeel dat doorontwikkeling mogelijk is; Gelre wil haar (toekomstige) processen kunnen optimaliseren en MijnGelre is daarop voorbereid. Het portaal kan worden uitgebreid met nieuwe functionaliteit en gekoppeld worden aan andere externe systemen’.

‘Voor het realiseren van de implementatie van het patiëntenportaal is de bijdrage van Bostec team onmisbaar gebleken. Zij kenmerkten zich door vakmanschap en Scrum aanpak, bewaarden goed overzicht, wisten resultaten op tijd te realiseren, teams te enthousiasmeren en haalden het maximale uit de mensen die ze hebben begeleid. Een no-nonsense aanpak. Een Echte aanwinst’.

- Ilse Droogleever, bedrijfskundig manager en opdrachtgever van invoering van het patiëntenportaal.

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Elske Vermeij

Ik heb een fascinatie voor mensen & processen. Ik vind het heerlijk om in samenspel met organisaties processen te optimaliseren, het liefst in een maatschappelijk relevante sector, zoals de zorg of het sociaal domein. Bovenal ben ik een mensen-mens en weet door mijn enthousiasme en verbindend vermogen anderen mee te nemen. Ik verbind mensen aan visie, breng structuur aan en weet snel tot de kern door te dringen.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Marente - Resultaat gericht innoveren in de VVT vraagt om verbinding
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
Case
Samenwerken aan een verkeersveilig en mobiel Nederland
lees verder
Case
Vitens tijdelijk ‘blind’ tijdens firewall migratie
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Gezondheid
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.