Sinds 2018 bundelen NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool hun krachten en gaan zij gezamenlijk verder als één nieuwe hogeschool: NHL Stenden. Dit nieuwe opleidingsinstituut biedt binnen 14 academies en met ruim 2.500 medewerkers onderwijs aan circa 25.000 studenten.
Naar aanleiding van een kamerbrief rondom de flexibilisering van deeltijd en duaal hoger onderwijs in de lente van 2021, is de Academie Primair Onderwijs (PABO) van NHL Stenden een project gestart. Om haar curriculum voor deeltijd studenten te flexibiliseren zocht de academie een projectleider voor de inrichting, aan- en bijsturing. Namens Arlande is interimmanager Britt van Bruggen hiervoor aangehaakt. Na een samenwerking van een half jaar heeft projectmanager Jochem Smits haar taken overgenomen. Om een vlekkeloze overdracht te garanderen hebben Britt en Jochem nauw met elkaar samengewerkt en veel besproken.
Waar de docenten uit het projectteam zich vooral richtten op de didactische kant van het flexibiliseren van het curriculum, focuste Jochem zich op het stakeholder management. Hij zorgde ervoor dat hij iedere betrokkene binnen de academie en het project meekreeg en voerde veel gesprekken. Jochem sprak met docenten, de stuurgroep, de curriculumcommissie, en met het MT. Hij haalde de benodigde informatie op en vormde dit uiteindelijk tot één geheel om het vervolgens met het projectteam te kunnen beoordelen en uitzetten tot een flexibel curriculum.
Als spin in het web zorgde Jochem voor draagvlak. Met name de docenten die al langere tijd binnen de academie werkten gaven weerstand. Zij zagen een golfbeweging ontstaan die al eerder voorbij was gekomen en besloten hier niet aan mee te willen werken. Jochem was daarentegen positief ingesteld en zette alle middelen in om hen te motiveren. Hij betrok hen in de workshops, communiceerde over de voortgang en hield hen op de hoogte van ontwikkelingen. Zijn positieve instelling en humor maakten hierin veelal het verschil.
Na een jaar intensief met elkaar te hebben samengewerkt, is het curriculum van de PABO-deeltijdopleiding inmiddels flexibel ingericht. Ook zijn er beoordelingsformulieren opgesteld, waardoor de leergebieden gestructureerd afgerond kunnen worden. Nu de eerste ontwikkeling gereed is, is het tijd voor de implementatie. Hiervoor zijn in het najaar van 2023 een aantal gezamenlijke ontwikkeldagen gepland. Op deze manier wenst de academie de urgentie van de flexibilisering en de daarbij behorende wijzigingen in het curriculum actief te stimuleren onder haar docenten.
Binnen de academie zijn een aantal ambassadeurs aangesteld die de teamleiders voeden met informatie over datgene wat er in de praktijk nog moet gebeuren om de voortgang van het project te behouden. Jochem zijn inzet heeft ervoor gezorgd dat de randvoorwaarden om het curriculum ook in de toekomst flexibel in te richten zijn vastgesteld. Hij heeft samen met het projectteam de lijnen uitgezet en bijbehorende documentatie en handvaten opgesteld. Aankomend schooljaar (2023-2024) kunnen hierdoor de eerste deeltijdstudenten gebruik maken van het flexibele curriculum.
Met mijn verbindende en persoonlijke stijl van werken weet ik groepen te enthousiasmeren en motiveren. Samen aan de slag gaan om doelen te vertalen naar praktische toepassing is wat ik het liefste doe. Groei realiseren door mensen in hun kracht te zetten.
bekijk profiel