De livegang van AFAS HR per 8 januari 2025 vroeg echter om méér dan een technische implementatie. De organisatie moest begeleid worden in de overgang, met aandacht voor mens, proces en inhoud. Typisch een klus voor Arlande. Verandermanager Lianne de Vries, met mentaliteit “Ja, en!” pakte deze uitdaging met beide handen aan.
Toen Lianne startte in september 2024, stond er veel op het spel: “We hadden drie maanden de tijd om 4500 medewerkers voor te bereiden op het werken met een compleet nieuw HR-systeem.” De context was complex: meerdere HR-systemen draaiden naast elkaar en de organisatie zat midden in de overgang naar één systeem.
Lianne stelde direct orde op zaken door een integraal veranderplan te maken. Hierin bracht zij samen met haar team van HR- en communicatieprofessionals in kaart:
Dit leidde tot een veranderplan waarin HR-, communicatie- en veranderactiviteiten waren geïntegreerd, met een opbouw van inhoud en intensiteit richting het moment van livegang.
Het veranderplan was niet alleen gericht op communicatie, maar ook op gedragsverandering. Lianne: “Kennis is de basis, maar verschillende doelgroepen hebben verschillende kennis en vaardigheden nodig om met het systeem te werken. En minstens zo belangrijk is de juiste mindset: snappen waarom deze verandering nodig is.”
Daarnaast hield ze rekening met dynamiek: “Halverwege het traject ontdekten we bijvoorbeeld dat de vrijwilligers meer betrokken moesten worden. Dat pasten we meteen aan in ons plan.”
De kracht van de aanpak lag in de afstemming. Lianne werkte nauw samen met HR, MarCom, de personeels- en salarisadministratie, maar ook met functioneel beheer en kwaliteitszorg. “In de dagelijkse sturing leg ik focus op drie aspecten: de persoon, het proces en de inhoud. Wat hebben mensen nodig om samen te werken? Wat verwachten ze van elkaar? Welke deadlines hebben we en hoe gaan we de producten opleveren?”
Het team sprak wekelijks over de voortgang en leverde concrete producten op. Denk aan heldere one- pagers voor teamleiders tot blogs, nieuwsberichten, trainingsmateriaal en fotoreportages. Daarbij stuurde ze bij waar nodig. Door de herfstvakantie en andere planningsissues heen wist Lianne de lijn vast te houden, mét maandelijkse rapportages aan de stuurgroep.
Het team werkte hard, bleef realistisch, besprak de afwegingen en leverde de gewenste kwaliteit. Lianne: “Soms kun je iets niet voor elkaar krijgen zoals je in eerste instantie wilde, of is een gebruiker ontevreden over een functionaliteit. Mijn ervaring is dat als je oprecht luistert en uit kan leggen waarom een bepaalde keuze nodig is, mensen wél begrip krijgen, zelfs al hadden ze liever een andere uitkomst gezien. De menselijke verbinding blijft essentieel voor een gedragen verandering.”
Twee voorbeelden illustreren de complexiteit van deze opdracht:
Op 1 januari 2025 was het zover: AFAS HRM werd succesvol gelanceerd bij de Zorgcirkel. Dankzij de intensieve voorbereiding onder leiding van Lianne begonnen de duizenden medewerkers met kennis van zaken en vertrouwen aan de nieuwe werkwijze.
Ook na de livegang bleef de aandacht hoog: januari en februari stonden in het teken van nazorg en borging. Lianne: “Alles is met elkaar verweven. De communicatie, de livegang, de samenwerking. Ik ben trots dat het gelukt is om dat overzicht te behouden.”
Lianne schakelde voortdurend tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau. Ze stemde af met diverse belanghebbenden met uiteenlopende belangen, woog prioriteiten tegen elkaar af en maakte keuzes, bewaakte het onderlinge verband tussen de verschillende activiteiten, stuurde het team dagelijks aan op concrete opleveringen én legde verbindingen, zowel horizontaal tussen afdelingen als verticaal richting management en uitvoering.
Arlande ondersteunt organisaties in het publieke domein bij complexe veranderingen, met oog voor mens, proces en inhoud. Lianne’s rol bij de Zorgcirkel onderstreept hoe cruciaal verandermanagement is bij digitale transformaties.
In de veranderende strategische omgeving houd ik me bezig met de ontwikkeling en adaptatie van organisaties en mensen. Hoe kan Arlande je hierbij helpen?
bekijk profiel