Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Dela
segment
Zakelijke dienstverlening
blog & cases
DELA is een coöperatie en specialist in uitvaartverzekeringen en -verzorging. Zij helpt haar ruim drie miljoen leden voor, tijdens en na een uitvaart in meerdere landen. Sinds haar oprichting in 1937 geldt: samen sta je sterker en kun je méér bereiken. DELA ondersteunt haar leden en hun families en gelooft daarbij niet alleen in een waardig afscheid voor iedereen, maar bovenal dat we er voor elkaar zijn.

Strategisch professionaliseren

DELA biedt zekerheid, zorg en continuïteit. Om dat te blijven borgen, ontstond binnen het managementteam van DELA België de behoefte aan het opstellen en realiseren van de overkoepelende DELA strategie. In lijn met deze strategie, lag ook de wens om een strategie voor de afdeling Plan Office te formuleren. Deze afdeling is onder andere verantwoordelijk voor alle IT voorzieningen die binnen DELA België spelen en die op de middellange en lange termijn nodig zijn voor de bedrijfsontwikkeling.

Voor het bepalen van een duidelijke strategische koers, in lijn met de al bestaande DELA groepsstandaarden, vroeg DELA België aan Arlande ondersteuning in de vorm van een interim manager IT. Harald Schuren stond open voor het avontuur om over de grens te stappen. Hij ontwikkelt en draagt in deze rol zorg voor een goed opgezette IT infrastructuur en informatievoorziening, waarmee hij samen met het IT team een bijdrage levert aan de groei, kostenbeheersing en continuïteit van DELA België.

“Veranderen en verbeteren is een continu proces binnen organisaties, zo ook binnen DELA België. Het eerdere IT landschap paste alleen nog niet bij de digitale ambities en behoeften van de organisatie. Er waren veel applicaties voor dezelfde gebieden. De afdeling HRM alleen al kende 10 applicaties! Door overzicht te creëren en applicaties met elkaar te verbinden konden de eerste en flinke efficiëntie slagen gemaakt worden. Professionaliseren, harmoniseren, optimaliseren en consolideren dus”.

-
Harald Schuren, IT manager bij Arlande

Changing while running

Arlande biedt ervaren (interim) managers die de dagelijkse uitvoering combineren met veranderopgaven, zo ook binnen DELA. Vanuit scherpe kaders en hoge eisen op het gebied van informatiebeveiliging, privacy en wet- en regelgeving startte Harald met het verbinden van complexe processen. Waarom doen we wat we doen was daarbij een veel gehoorde vraag. Hij had bovendien oog voor de wensen vanaf de werkvloer. Zijn focus lag niet enkel op het hervormen van de dienstverlening, maar ook op het brengen van rust en regelmaat onder medewerkers.

Harald richtte zich op het inrichten van een regie organisatie, plaatste de IT specialisten op de juiste plek, realiseerde een ketengerichte denkwijze onder de vier IT blokken (architectuur, infrastructuur, verzekeren en verzorgen) van DELA, maar bovenal: zorgde voor het urgentiegevoel om te veranderen. In de praktijk betekende dit: minder taakgericht en vanuit een hoger en breder volwassenheidsniveau samen aan de slag.

"Maak er een werkend systeem van, zo luidde onze opdracht. Dat is Harald zeker gelukt!" - DELA

Resultaat

Harald heeft binnen DELA een programma gestart waarin de vier IT blokken inmiddels nauw met elkaar samenwerken en gezocht wordt naar onderlinge versterking. Om dit te realiseren werden per fase activiteiten en resultaten beschreven die uitgevoerd en/of opgeleverd dienen te worden. Door interne banden aan te halen, te richten op datgene wat echt belangrijk was, processen en communicatie te verbeteren werden de eerste stappen gezet.

Door vervolgens de processen binnen de verschillende IT blokken met elkaar te verbinden ontstond er één DELA gedachte. Nu de knelpunten in de IT dienstverlening bekend zijn, is het tijd om vooruit te kijken en de juiste basis voor een voorsprong te creëren. De inmiddels veel soepeler samenwerkende uitvaartorganisatie heeft namelijk allerlei innovatieve ideeën om haar beoogde resultaten neer te zetten.

“Maak er een werkend systeem van, zo luidde onze opdracht. Dat is Harald zeker gelukt! Zijn analyse was scherp, zijn aanpak doortastend. De eerste doelen zijn bereikt en de eerste volwassenheidsfase doorlopen. Voor Harald is daarin niets vanzelfsprekend. Hij vormt zijn ideeën tot een strategie en toetst deze intern. Niet enkel onder het management, juist ook binnen de teams. Een mooie spiegel en soms ook confronterend, maar bovenal de juiste manier op onze gewenste verandering niet alleen op maar vooral aan te pakken”.

- DELA

Achtergrond patroon
Wil je meer weten over hoe Arlande kan helpen bij complexe vraagstukken?
Neem contact op met Rieks Oosting
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Gestroomlijnd huurproces zorgt voor naadloos (ver)huur van hoogwerkers
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
Case
Vitens tijdelijk ‘blind’ tijdens firewall migratie
lees verder
Case
Moolenaar toekomstgericht door implementatie nieuw ERP
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Zakelijke dienstverlening
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.