Met een harde deadline – alles moest live vóór de start van het nieuwe schooljaar – werkte Berry met het team door in vakanties om dit mogelijk te maken. Zijn inzet en aanpak werden beloond: niet alleen werd hij gevraagd voor deze complexe opdracht, ook na afronding bleef hij aan, nu als teamleider ICT Support.
De nieuwe werkomgeving moest meer zijn dan een technische koppeling. Het moest een toekomstbestendig fundament bieden dat ruimte laat voor verdere groei en innovatie. Berry werkte met een team van architecten, beheerders, testmanagers en gebruikers aan de ontwikkeling van een volledig nieuwe ‘Talland tenant’. Zonder legacy uit de oude omgevingen, maar met het beste van beide scholen: het robuuste procesmatige karakter van Horizon en de pragmatische slagkracht van het Regio College.
“We bouwden geen brug tussen twee eilanden, we creëerden een nieuw vasteland. Samen met functioneel beheerders en docenten hebben we data-structuren gevalideerd, testplannen geschreven en migraties begeleid.”
Door slimme validaties en testscenario’s werden gegevens veilig overgezet en konden applicaties correct functioneren in de nieuwe omgeving. Tegelijkertijd werd bewustwording gecreëerd bij gebruikers over het verschil in werkwijze, datavindbaarheid en security. Zo kregen alle medewerkers en studenten eenvoudig en veilig toegang tot applicaties en data via de 'Talland tenant'.
De grootste zichtbare operatie vond plaats op vijf locaties waar 2500 laptops werden ingenomen, opnieuw ingericht en uitgegeven. Hiervoor werd een logistiek plan opgesteld met tijdsloten van 10 minuten per gebruiker, en met behulp van ‘inspoelstraten’ verliep het proces razendsnel maar gestructureerd.
Berry: “We kozen bewust voor een warme overdracht: persoonlijk, helder en met ruimte om samen in te loggen. Mensen wisten wat ze konden verwachten en de sfeer was fijn en positief.”
Ook de fysieke registratie – met checklists en overdrachtformulieren – zorgde voor rust, eigenaarschap en traceerbaarheid. Tegelijkertijd werd ook een slag gemaakt in lifecycle management. Oude apparaten gingen eruit, nieuwe met verhoogde securitystandaarden erin.
Naast de werkplekken en data werd ook de telefonieomgeving gemigreerd. De Teams-gebaseerde structuur bleef herkenbaar, maar onderliggend werd overgestapt naar Directroute365. Dit stelde Talland in staat om te werken met centrale belgroepen en real-time informatie over bereikbaarheid.
“Het inzicht in belgedrag en bezetting is enorm toegenomen. Teams zijn nu beter in staat om elkaar te ondersteunen en leidinggevenden hebben de data om sturing te geven.”
De migratie zorgde bovendien voor betere integratie tussen ondersteunende diensten, door teamvorming en transparantie, wat essentieel is binnen een gefuseerde onderwijsorganisatie.
De realisatie van de nieuwe ICT-omgeving was meer dan een IT-project. Het creëerde de randvoorwaarden voor verdere procesoptimalisatie binnen Talland College. Denk aan het vereenvoudigen van aanmeldprocessen, harmonisatie van applicaties en betere databeveiliging. Door de fusie ontstond de urgentie, maar door Berry’s aanpak kwam de verandering tot leven.
De waardering voor Berry's werk blijkt uit het feit dat hij ook ná de migratie betrokken blijft, nu in de rol van Teamleider ICT support. Hij sluit af met : “De dynamische werkomgeving is inspirerend, er is veel te doen en het is leuk om die verandering mee te maken. We zijn echt aan de slag met teambuilding en de verdere optimalisatie van processen.”
Ik ben een gedreven projectmanager met oog voor resultaat. 10+ jaar ervaring in IT en overheid. Vanuit een gezamenlijk doel wil ik een mooi resultaat bereiken.
bekijk profiel