Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
MARKTsegment
blog & cases
‘Kansrijk Opleiden’ in het MBO vraagt om een integrale aanpak. Op 8 februari 2024 ging Arlande in gesprek met bestuurders, directeuren en programmamanagers uit het MBO, over de ‘kansen en uitdagingen in het MBO en de eigen ROC’ met als doel de werkagenda, ‘Kansrijk Opleiden en een Leven Lang Ontwikkelen’ te realiseren. Onno-Hans Noteboom en Ard van Diepen nemen je mee in deze ‘reis’ naar een toekomstbestendig en duurzaam MBO en geven adviezen om de uitdagingen van 'Kansrijk Opleiden en een Leven Lang Ontwikkelen' aan te pakken.

Je leest het in deze blog met adviezen voor het MBO Onderwijs.

‘Kansrijk Opleiden’ in het MBO vraagt om een integrale aanpak. Op 8 februari 2024 ging Arlande in gesprek met bestuurders, directeuren en programmamanagers uit het MBO, over de ‘kansen en uitdagingen in het MBO en de eigen ROC’ met als doel de werkagenda, ‘Kansrijk Opleiden en een Leven Lang Ontwikkelen’ te realiseren. Onno-Hans Noteboom en Ard van Diepen nemen je mee in deze ‘reis’ naar een toekomstbestendig en duurzaam MBO en geven adviezen om de uitdagingen van 'Kansrijk Opleiden en een Leven Lang Ontwikkelen' aan te pakken.  

In de eerste blog over permanente transitie in het onderwijs hebben wij je meegenomen in de vier perspectieven op het vraagstuk die integraal de weg uitzetten naar ‘Kansrijk Opleiden' en een 'Visie’. Nu nemen we je mee in het 'WAT’ van de verschillende perspectieven.

Perspectief ONDERWIJSTEAM & KWALITEIT

Uitdagingen aangaan op weg naar een meer bedrijfsgerichte mindset in het onderwijs.

1. Ga de uitdaging aan

Om de uitdagingen van 'Kansrijk Opleiden' met succes aan te gaan, worden er hoge verwachtingen gesteld aan onderwijsteams en de onderwijskwaliteit. Een cultuur van continue verbeteren is daarbij essentieel. Ontwikkel het reflectievermogen binnen het eigen team.  

2. Optimalisatie van het primaire proces

Het primaire onderwijsproces, waarbij kennis wordt overgedragen en vaardigheden worden ontwikkeld, moet worden geoptimaliseerd om te voldoen aan de behoeften van een snel veranderende arbeidsmarkt.

3. Begin met een bedrijfsgerichte mindset

Onderwijsteams moeten een bedrijfsgerichte mindset aannemen en actief samenwerken met bedrijven om relevante vaardigheden en kennis te waarborgen. In sommige sectoren is er een duidelijke verschuiving richting de markt nodig, waarbij onderwijsteams flexibel moeten zijn en snel kunnen reageren op veranderingen in de vraag naar vaardigheden. Dit vraagt om een bereidheid van onderwijsteams om traditionele benaderingen los te laten en nieuwe methoden te omarmen. Vraaggericht onderwijs realiseren is essentieel, waarbij onderwijsteams nauw samenwerken met werkgevers om ervoor te zorgen dat het onderwijsaanbod aansluit bij de behoeften van de arbeidsmarkt.

4. Stem je formatie af op de marktvraag

Het afstemmen van de formatie op de beschikbare ontwikkelmogelijkheden is cruciaal voor het waarborgen van de onderwijskwaliteit. Daarnaast moeten zowel studenten, docenten als ondersteunend personeel digitaal vaardig en bereid zijn om digitale hulpmiddelen effectief te gebruiken, aangezien dit een integraal onderdeel is geworden van hedendaags onderwijs.

Perspectief BEDRIJFSVOERING EN DIGITALISERING

Flexibiliteit en responsiviteit zijn de sleutels voor een succesvolle digitale transformatie in het MBO

1. Flexibiliteit en responsiviteit

Om de uitdagingen van 'Kansrijk Opleiden' binnen een ROC effectief aan te pakken, worden er hoge verwachtingen gesteld aan de bedrijfsvoering en digitaliseringsteams. Deze teams moeten ondersteunende processen ontwikkelen die nauw aansluiten bij de onderwijsdoelstellingen van het ROC. Dit houdt in dat ze efficiënte ontwikkelprocessen ontwerpen die flexibiliteit en responsiviteit in het curriculum en de onderwijsaanpak mogelijk maken.

2. Zo slaagt de digitale transformatie

Een grondig begrip van de bekostigingssystematiek is daarnaast essentieel om financiële middelen effectief te benutten en de juiste prioriteiten te stellen. Het digitaliseringsteam moet zich richten op het bevorderen van vraagsturing in de bedrijfsvoering door technologie in te zetten om processen te optimaliseren en te voldoen aan de behoeften van studenten en docenten. Bedrijfsvoering wordt steeds meer gezien als een belangrijke businesspartner van het onderwijs, wat betekent dat het cruciaal is om af te stappen van de traditionele cohortaanpak en in plaats daarvan te streven naar flexibelere en gepersonaliseerde leertrajecten. Om digitale transformatie succesvol te laten verlopen zijn een solide digitale basis, organisatorische eensgezindheid, een gedeelde visie, ambitie, helderheid en afstemming vereist.  

3. Werk aan ‘World Class Performance’

Ten slotte is het bevorderen van groei in volwassenheid en het zorgen dat de basis op orde is essentieel voor het behalen van succes op de lange termijn.  

Hoe verder?

Je weet nu WAT de specifieke aandachtsgebieden om ‘Kansrijk Opleiden’ en ‘Leven Lang Ontwikkelen’ zijn. In de volgende blog nemen Ard en Onno-Hans je mee in het ‘HOE’ van ‘Kansrijk Opleiden’ en ‘Leven Lang Ontwikkelen’. Kun je niet wachten? Neem dan contact op met Onno-Hans Noteboom.

Kijk- en leestip:
- Download de folder: Permanente Transitie van het Onderwijs
- Bekijk de video:

Meer weten?

Speelt binnen jouw ROC dezelfde uitdaging? Waar te beginnen met ‘Kansrijk Opleiden’ en ‘Leven Lang Ontwikkelen’? En hoe krijg je de neuzen dezelfde kant op? Arlande helpt je graag bij de realisatie van deze ‘maatschappelijke opgave’ van het MBO.

Achtergrond patroon
bekijk profiel
Of bel direct op
Over de auteur(s)
Ard van Diepen

Als projectleider ben ik betrokken projecten op het gebied van sturingsinformatie en organisatieontwikkeling. Mijn bijdrage zit in het zien van de (dys) functionaliteiten in organisaties waarbij ik in staat ben om vanuit de relatie stapsgewijs verbeteringen aan te brengen.

bekijk profiel
Onno-Hans Noteboom

Als voorzitter van de marktgroep onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Blog
Het organiseren van Onderwijs: Integraliteit als aanjager van vernieuwing door methodisch
lees verder
Blog
Als je op tijd vertrokken bent haalt niemand je meer in
lees verder
Blog
Zo werkt Curio toe naar implementatie studentinformatiesysteem per januari 2025
lees verder
Blog
Permanente transitie van het onderwijs is de nieuwe norm
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.