Het project begon met een helder doel: een opleidingsvariant aanbieden waarmee studenten twee diploma's kunnen behalen, één voor de Pabo en één voor de ALO. Vanuit de markt werd al langer de behoefte gehoord om studenten breder op te leiden. Door de opleidingen Pabo en ALO te combineren, kunnen studenten binnen 4,5 jaar 2 diploma’s halen en daarmee hun toegevoegde waarde in het onderwijs nog groter maken. Tevens zorgt de combi voor meer studenten diversiteit op de opleidingen.
In september van 2023 moest de opleidingsvariant met 1 klas van start gaan. Deze aanpak was gericht op het verrijken van de leerervaring en het bieden van meer carrièremogelijkheden voor de studenten. Om deze logistiek, uitdagende klus te kunnen klaren werd Ivo Duifhuizen van Arlande ingeschakeld.
Een van de grote uitdagingen was de samenwerking tussen twee verschillende faculteiten, die elk hun eigen manier van werken hadden. Deze faculteiten, met hun eigen regels en culturen en logistieke systemen, moesten samen één werkwijze kiezen om deze gezamenlijke opleiding vorm te kunnen geven. Denk hierbij aan het synchroniseren van inschrijfsystemen, roosterplanning, becijfering en diplomering. De twee opleidingen werken in twee aparte faculteiten die ondanks onderdeel te zijn van een zelfde eenzelfde hogeschool verschillende processen op een eigen manier hebben vormgegeven.
Ivo stond in zijn rol als projectleider logistiek in het midden van deze samenwerking. Hij moest ervoor zorgen dat communicatie soepel verliep en dat iedereen op één lijn zat. Beslissingen in roosters of docentkeuze van de ene faculteit hebben in dit project namelijk ook veel invloed op de andere opleiding. Met Ivo als projectleider lukte het om de informatie snel en duidelijk over te brengen en tot een gezamenlijke overeenkomst te komen.
Ivo’s vermogen om zich aan te passen aan de omgeving, maar daarbij niet het doel uit het oog te verliezen, is hierbij van toegevoegde waarde geweest. Hij toonde flexibiliteit wanneer dit nodig bleek, maar toonde ook voldoende daadkracht om het project op tijd af te ronden.
Het aanbieden van een nieuwe opleidingsvariant gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Tijdens de implementatiefase was Ivo dan ook het aanspreekpunt voor logistieke vraagstukken. Als er bijvoorbeeld een puzzel gelegd moest worden over het rooster, zat Ivo met de roostercoördinatoren om de tafel om dit op te lossen. Ivo was daarbij de verbinder en aanspreekpunt voor management van de twee opleidingen waar het om de logistieke vraagstukken ging. De opleidingsvariant Pabo-ALO spreekt tot de verbeelding van aspirant studenten en is van start gegaan met twee volle klassen - 1 meer dan verwacht.
Na de succesvolle lancering zorgde Ivo voor een gestructureerde overdracht aan de lijnorganisatie. Hij maakte uitgebreide overdrachtsdocumenten en organiseerde meetings zodat de kennis en learnings van het project niet verloren zouden gaan bij overdracht. De procesbegeleiders vanuit de PABO en de ALO nemen het stokje over en zorgen voor de continuïteit van de nieuwe opleidingsvariant.
Ivo is een bevlogen projectmanager die met zijn analytische vermogen, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen een goed resultaat kan neerzetten bij complexe vraagstukken.
bekijk profiel