

Voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs, ieder met eigen ondersteuningsbehoeften, werkt dit simpelweg niet. Onderwijsprofessionals maken zelf veel materiaal, vaak ’s avonds of in de vakanties, zodat het aansluit bij de behoefte van de leerlingen. Het materiaal wordt opgeslagen in mappen op school of thuis op zolder. Er is geen grip op de kwaliteit, onderwijsprofessionals moeten maatwerk leveren en staan er grotendeels alleen voor, want uitwisselen van materiaal gaat nog niet makkelijk.
Het project GOpen doorbreekt deze situatie. Onderwijsprofessionals ontwikkelen samen volgens een vastgesteld ontwerpproces en kwaliteitsmodel leermateriaal, afgestemd op de behoefte van de leerlingen. Deze materialen worden voorzien van het kwaliteitskeurmerk en worden daarna gedeeld op het platform, waarna het materiaal opnieuw aangepast en opnieuw gedeeld kan worden (volgens de principes van open leermateriaal). Grootste voordeel: kennis én materiaal wordt niet telkens opnieuw uitgevonden. Dit levert tijdwinst en kwaliteit op voor de onderwijsprofessional en passende ondersteuning voor de leerling.
Maar zo’n vernieuwing vraagt om structuur, samenwerking en een stevige projectbasis. Daarom werd Elles Postma van Arlande als projectcoördinator ingeschakeld.
GOpen is een veranderprogramma dat onderwijsinhoud, technologie, samenwerking tussen besturen én cultuurverandering combineert. Een typisch vraagstuk binnen Business Transformatie, waarin Arlande organisaties helpt om van idee naar uitvoering te komen.
De projectmanager van GOpen, Steffie van der Meijden, zocht iemand die het operationele fundament kon neerzetten, zodat zij strategisch kon sturen. Met haar ervaring in onderwijsprojecten, haar vermogen om snel structuur aan te brengen én haar verbindende rol tussen partijen, werd Elles Postma gevraagd om als projectcoördinator de volledige operationele aansturing en verantwoording van het project op zich te nemen. Haar kracht in organisatie-inrichting, onderwijsontwikkeling én samenwerking sloot perfect aan bij deze start-up-fase van het project.
Het project richt zich op de ontwikkeling van op maat gemaakt leermateriaal voor alle leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs. De regulier methodes sluiten onvoldoende aan bij de leer- en ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Hierdoor zijn onderwijsprofessionals genoodzaakt zelf materiaal te maken. Dit kost veel tijd en gaat ten koste van de kwaliteit.
De verschillen in ondersteuningsbehoeften zijn groot in het gespecialiseerd onderwijs, waardoor onderwijsprofessionals behoefte hebben aan:
GOpen biedt daarom professionaliseringsactiviteiten voor onderwijsprofessionals en ontwikkelt in co-creatie, samen met verschillende scholen in de GOpen Community en GOpen docentontwikkelteams (DOT’s), open leermateriaal zodat de beschikbaarheid en kwaliteit omhooggaat en aansluit bij de behoeften van de leerlingen.


GOpen bevond zich in een start-up-achtige fase: veel energie, weinig structuur.
Elles bracht onder meer:
Elles Postma: “Deze opdracht voelde als werken in een start-up: bouwen, testen, bijsturen en ondertussen de energie vasthouden. Ik ben trots dat we vanuit niets een project hebben opgebouwd waarin we landelijk met onderwijsprofessionals, scholen en experts samen werken aan materiaal dat écht werkt voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs.”
Elles gaf dagelijks leiding aan een team van 5–10 professionals:
Ze bewaakte de voortgang, hield de verschillende deelprojecten verbonden en zorgde dat alles logisch op elkaar aansloot: van onderzoek als basis voor het projectplan, de aansluiting van scholen bij GOpen, de ontwikkeling van leermateriaal door onderwijsprofessionals tot de inrichting van het platform.
Een grote uitdaging was het vrijroosteren van onderwijsprofessionals die willen deelnemen aan een DOT in tijden van lerarentekorten. Het team organiseerde sessies met schoolleiders en bestuurders, bouwde aan een community van onderwijsprofessionals en zorgde voor draagvlak voor deelname. Het resultaat: de eerste besturen sloten zich snel aan en onderwijsprofessionals in de DOT worden een dag in de week gefaciliteerd te werken aan de ontwikkeling van leermateriaal.
Het project werkte letterlijk vanuit het niets: nieuw plan, nieuw team, nieuwe werkwijze, nieuwe materialen. Elles bracht rust en overzicht in een omgeving vol trial-and-error en hielp het team groeien naar een professionele, stabiele projectorganisatie.
Elles Postma: “Mijn werk kenmerkt zich door betrokkenheid in verbinding met mens en met oog voor de organisatie. Daarbij neem ik gemakkelijk de leiding. Ik geloof dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Hierbij vind ik een lach op de werkvloer heel belangrijk.”
Een vliegende start van GOpen. Dankzij de inzet van Elles staat er nu:
Steffie van der Meijden, beleidsadviseur en projectmanager GOpen bij de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs: “Ik kijk met veel plezier terug op de samenwerking met Elles. De aansturing van het operationele team ligt volledig in haar handen, waardoor ik beleidsmatig en strategisch verder kan. Elles is een sterke sparringpartner en heeft governance-vraagstukken uitstekend weten te vertalen naar een praktische projectaanpak. We gaan haar tijdens haar verlof enorm missen.”
GOpen laat zien hoe Arlande organisaties helpt bij vernieuwingen in het onderwijs: van strategie naar uitvoerbare structuur.
Onze kracht ligt in:
