Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
GOpem
MARKTsegment
Onderwijs
blog & cases
Hoe zorg je dat onderwijsprofessionals in het gespecialiseerd onderwijs eindelijk kunnen werken met leermateriaal dat écht bij de leerlingen past? Leermateriaal op basis van een methode is vooral ontworpen voor leerlingen in het regulier onderwijs.

Aanpak & rol van Elles

1. Van idee naar werkend project

GOpen bevond zich in een start-up-achtige fase: veel energie, weinig structuur.
Elles bracht onder meer:

  • verantwoording van de projectresultaten,
  • heldere rollen en overlegvormen,
  • structuur in werkprocessen en besluitvorming,
  • aansturing van het operationele team,
  • een basis waarop het projectteam duurzaam kan werken.

Elles Postma: “Deze opdracht voelde als werken in een start-up: bouwen, testen, bijsturen en ondertussen de energie vasthouden. Ik ben trots dat we vanuit niets een project hebben opgebouwd waarin we landelijk met onderwijsprofessionals, scholen en experts samen werken aan materiaal dat écht werkt voor leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs.”

2. Aansturing van een multidisciplinair team

Elles gaf dagelijks leiding aan een team van 5–10 professionals:

  • onderwijskundigen
  • eindredacteuren
  • adviseurs
  • specialisten op platform en infrastructuur

Ze bewaakte de voortgang, hield de verschillende deelprojecten verbonden en zorgde dat alles logisch op elkaar aansloot: van onderzoek als basis voor het projectplan, de aansluiting van scholen bij GOpen, de ontwikkeling van leermateriaal door onderwijsprofessionals tot de inrichting van het platform.

3. Verbinding met scholen en de praktijk

Een grote uitdaging was het vrijroosteren van onderwijsprofessionals die willen deelnemen aan een DOT in tijden van lerarentekorten. Het team organiseerde sessies met schoolleiders en bestuurders, bouwde aan een community van onderwijsprofessionals en zorgde voor draagvlak voor deelname. Het resultaat: de eerste besturen sloten zich snel aan en onderwijsprofessionals in de DOT worden een dag in de week gefaciliteerd te werken aan de ontwikkeling van leermateriaal.

4. Start-up dynamiek omzetten in professionele projectstructuur

Het project werkte letterlijk vanuit het niets: nieuw plan, nieuw team, nieuwe werkwijze, nieuwe materialen. Elles bracht rust en overzicht in een omgeving vol trial-and-error en hielp het team groeien naar een professionele, stabiele projectorganisatie.

Elles Postma: “Mijn werk kenmerkt zich door betrokkenheid in verbinding met mens en met oog voor de organisatie. Daarbij neem ik gemakkelijk de leiding. Ik geloof dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Hierbij vind ik een lach op de werkvloer heel belangrijk.”

Resultaat

Een vliegende start van GOpen. Dankzij de inzet van Elles staat er nu:

  • een projectorganisatie die soepel draait,
  • behaalde resultaten en KPI’s;
  • een team dat met onderwijsprofessionals samen bouwt aan de ontwikkeling van open leermateriaal.

Steffie van der Meijden, beleidsadviseur en projectmanager GOpen bij de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs: “Ik kijk met veel plezier terug op de samenwerking met Elles. De aansturing van het operationele team ligt volledig in haar handen, waardoor ik beleidsmatig en strategisch verder kan. Elles is een sterke sparringpartner en heeft governance-vraagstukken uitstekend weten te vertalen naar een praktische projectaanpak. We gaan haar tijdens haar verlof enorm missen.”

Daarom Arlande

GOpen laat zien hoe Arlande organisaties helpt bij vernieuwingen in het onderwijs: van strategie naar uitvoerbare structuur.

Onze kracht ligt in:

  • het verbinden van onderwijs, experts en besturen,
  • het inrichten van een werkende projectorganisatie,
  • het begeleiden van teams in dynamiek en verandering,
  • én het realiseren van duurzame resultaten die verder reiken dan het project zelf.
Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Elles Postma

Betrokkenheid en pro activiteit kenmerken mijn manier van werken!

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Facilitair projectmanagement in het onderwijs: Ontzorgen en verbinden bij Nissewijs en PCB
lees verder
Case
Een scherpe blik op bedrijfsvoering: CHE kiest voor strategisch advies met impact
lees verder
Case
Een toekomstbestendige digitale werkomgeving voor Talland College: ICT als fundament voor
lees verder
Case
Talland College verstevigt LLO-aanbod met passende organisatie-inrichting
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Onderwijs
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.