Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Hogeschool van Amsterdam
segment
Onderwijs
blog & cases
Duurzaamheid, digitalisering en diversiteit. Het zijn dé maatschappelijke onderwerpen van vandaag de dag. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontwikkelt als onderwijsinstelling voor hoger onderwijs in nauwe samenwerking met organisaties en bedrijven nieuwe kennis over deze thema’s. Naast het aanbod van regulier hoger onderwijs werken studenten, docenten, onderzoekers en externe partners samen aan oplossingen voor het onderwijs van morgen.

Breed speelveld

Het onderwijsaanbod van de HvA is onderverdeeld in zeven faculteiten. Namens Arlande werkte Félice van Leeuwen ad interim gedurende twee periodes van een half jaar als afdelingshoofd onderwijslogistiek binnen de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI) en afdelingshoofd onderwijsbureau van de faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO).

Terwijl de hiërarchische structuur in de faculteiten grotendeels gelijk aan elkaar is, heerst binnen beide faculteiten een andere cultuur. Ook activiteiten, projecten en programma’s waaraan gewerkt wordt verschillen. De rol van Félice richtte zich met name op de aansturing van de teams. In de praktijk was zij geregeld in overleg met staf- en opleidingsmanagers. Ook faciliteerde zij de teamleiders en -coördinatoren van de faculteit, zodat zij met de uit overleg volgende activiteiten binnen hun teams aan de slag konden. Vragen als: wat speelt er, welke veranderingen komen er (nog) aan, wat loopt er minder goed en hoe kunnen we dit zo goed mogelijk binnen onze afdeling inbedden waren voor Félice dagelijkse kost.

“HvA kent verschillende programma’s waar elke faculteit mee te maken heeft. Ik heb een actieve rol mogen vervullen binnen het programma Goed Georganiseerd Onderwijs (GGO). De HvA investeert met GGO in een optimale informatievoorziening voor studenten. Het uitgangspunt is goed ingerichte onderwijs logistieke processen om flexibel en persoonlijk onderwijs te kunnen ondersteunen. De impact van deze ontwikkelingen heb ik mogen borgen binnen de faculteit(en)”.

Félice van Leeuwen, interim manager bij Arlande

Belangrijke schakel

Félice gaf binnen FDMCI sturing aan vier teamleiders en leiding aan facultaire teams voor functioneel beheer en procesverbetering. Zij had hierin een belangrijke schakelfunctie, heeft alle nieuw ontvangen informatie tot zich genomen en is dit gaan filteren op relevantie. Vervolgens heeft zij hier concrete acties aan verbonden. Aan ambitie immers geen gebrek binnen de faculteit, het onderwijs is flink onderhevig aan verandering. Félice heeft ervoor gezorgd dat beleidswijzigingen en ontwikkelingen vanuit HvA en de faculteit werden samen- en ondergebracht in de staande organisatie. Door het creëren van overzicht, het leggen van vertrouwen bij medewerkers en het sturen op resultaat ontstond rust, werden concrete veranderingen doorgevoerd en zijn de benodigde initiatieven op een duurzame manier in gang gezet.

“Félice bracht rust in onze organisatie door het (operationele) werk helderheid te geven. Met veel kennis van de inhoud, begrip voor de teamdynamiek en oog voor de medewerkers wist zij de afdeling goed draaiende te houden én stappen te zetten om de organisatie structureel te veranderen. Félice kan mensen binden door vertrouwen en rust uit te stralen. Ze staat zelf niet op de voorgrond, maar is bereid de leiding te nemen waar nodig. Ze is zich goed bewust van het effect van haar besluiten op mens en afdeling en weet dit met tact en zorgvuldigheid toe te passen”.

Hogeschool van Amsterdam, faculteit FDMCI

Van ad hoc naar toekomst gestuurd

Als afdelingshoofd onderwijsbureau van de faculteit FOO gaf Félice leiding een team van 40 medewerkers. Het team werkte hard om alle ambities van de faculteit en HvA breed te behalen. Een belangrijke rol binnen deze opdracht was het verbinden van de inhoud, zorg dragen voor medewerkers en het faciliteren van de team coördinatoren zodat de processen waarvoor zij verantwoordelijk waren goed konden verlopen. Félice hield hiervoor overzicht in alle ambities, lopende programma’s en projecten, maar heeft ook veel ad hoc zaken opgepakt. Door vooruit te blikken en lijnen uit te zetten voor de toekomst zorgde ze ook hier opnieuw voor rust.

“Félice vervulde interim de functie en deed dat in de volle breedte. Ze kan zowel strategisch als tactisch goed schakelen en is in staat om collega’s mee te nemen. Een echt “mensen-mens” met oog voor gestelde doelstellingen. Ze heeft laten zien de organisatie snel te doorgronden en is erg sterk in het beoordelen van politiek of bestuurlijke verhoudingen. Ze stemt af en is besluitvaardig waar het kan”.

Hogeschool van Amsterdam, faculteit FOO

Resultaat

Coachen en mensgericht leiderschap zijn sterke kwaliteiten van Félice. Ze weet vertrouwen te geven, een band op te bouwen en te schakelen naar de inhoud zonder bedreigend te zijn. Vanuit haar inhoudelijke expertise werd Félice gevraagd om tevens input te leveren voor meerdere HvA brede veranderprogramma’s. Daarbij droeg zij de taak om de juiste prioriteiten uit de besproken punten te halen om vervolgens te borgen dat een ieder die hierbij betrokken was op de hoogte is én blijft.

Door medewerkers mee in te nemen in datgene wat er speelt en wat er van hun verwacht wordt, bracht Félice overzicht en stabiliteit. Haar sensitiviteit en analytische vermogen hebben bijgedragen aan het behouden van de HvA koers en het correct scheiden van hoofd- en bijzaken.

Achtergrond patroon
Wil je sparren over een vergelijkbaar vraagstuk?
Neem contact op met Rieks Oosting.
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
1 opleidingsvariant, 2 diploma’s: De Pabo-ALO leidt studenten op voor de groep en in de za
lees verder
Case
Rijnbrink verbetert informatievoorziening voor bibliotheken
lees verder
Case
HvA borgt kwaliteit met verlenging zesjarige accreditatie bacheloropleiding ICT
lees verder
Case
NHL Stenden brengt plan succesvol tot uitvoering
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Onderwijs
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.