

Bij Nissewijs Scholengroep en PCBO Rotterdam-Zuid speelt Michel Kuykhoven, projectmanager Facilitaire Zaken en associate bij Arlande, een cruciale rol in het realiseren van die leeromgevingen. Zijn missie? Ontzorgen, verbinden en verbeteren. Stap voor stap, project voor project.
Michel werkt sinds 2023 als externe associate bij Arlande. Met een bouwkundige achtergrond en jaren ervaring in project- en programmamanagement weet hij hoe hij beleid en praktijk aan elkaar koppelt.
“Mijn doel is dat scholen zich kunnen focussen op wat echt telt: goed onderwijs. Ik zorg ervoor dat alles rondom gebouwen, onderhoud en planning soepel verloopt,” vertelt hij.
Zijn werk is concreet en zichtbaar: van nieuwbouw tot renovatie, van tijdelijke huisvesting tot energiezuinige verbeteringen. En dat in een sector waarin de balans tussen ambitie en realiteit soms dun is.
Bij Nissewijs begeleidt Michel drie projecten: een nieuwbouwproject, een renovatietraject en het verzorgen van tijdelijke huisvesting. Daarnaast coördineert hij delen van het meerjarig onderhoudsplan om de uitvoering te verbeteren.
Tijdens een nieuwbouwproject bij PCBO werden beschermde dieren aangetroffen, waardoor de bouw tijdelijk werd stilgelegd, met een meerkostenpost van ruim 1,5 miljoen euro.
“Je leert om flexibel te blijven en snel te schakelen tussen techniek, beleid en stakeholders.”
Bij PCBO Rotterdam-Zuid ligt de nadruk op renovatieprojecten. Zo worden op een school de dorpels en stijlstukken vervangen en voorzien van nieuwe uitzetramen met dubbelglas met zonwerende folie.
Michel: “Het doel is om op vijf scholen de cv installaties en regeltechniek te vervangen. Op vier scholen hebben we de cv installaties inmiddels vervangen. De vijfde school staat gepland voor eind 2025. De regeltechniek bij deze scholen wordt in het eerste kwartaal 2026 uitgevoerd.”
Naast de grote bouwprojecten realiseerde Michel samen met zijn teams ook praktische oplossingen die direct bijdragen aan de continuïteit van het onderwijs. Zo regelde hij namens de gemeente de plaatsing van noodunits bij Nissewijs-scholen, zodat leerlingen tijdelijk elders les konden krijgen tijdens renovatieperiodes.
Op begeleidde Michel de verbouwing van binnenruimtes bij Nissewijs om de groei in leerlingenaantallen op te vangen, daar uitbreiding buiten het gebouw niet mogelijk was.
“Het gaat niet alleen om bouwen, maar om meebewegen met de behoeften van de scholen,” vertelt Michel. “Soms betekent dat slim herindelen van bestaande ruimte, soms tijdelijk extra capaciteit creëren. In alle gevallen moet het onderwijs gewoon doorgaan.”
Deze aanpassingen zorgen ervoor dat scholen flexibel kunnen omgaan met veranderingen in leerlingenaantallen en dat het leerproces niet stilvalt door verbouwingen.
Projectmanagement in het onderwijs vraagt om een bijzondere aanpak. Scholen blijven open tijdens verbouwingen, en bouwactiviteiten moeten zoveel mogelijk in vakanties plaatsvinden.
“De uitdaging is om het onderwijsproces niet te verstoren, terwijl je tegelijk meters wilt maken. Dat betekent vaak werken in vakanties, of creatieve oplossingen bedenken om de doorlooptijd te beperken.”
Daarnaast zorgen vergunningen en gemeentelijke procedures regelmatig voor vertraging. Michel: “Je hebt te maken met veel partijen - gemeenten, architecten, aannemers, schooldirecties. Het vraagt geduld, communicatie en vooral: volharding.”
Alle nieuwbouw- en renovatieprojecten bij Nissewijs en PCBO voldoen aan de eisen voor (bijna) energieneutrale gebouwen. Zonnepanelen, energiezuinige installaties, een goed binnenklimaat en goed geïsoleerde gevels en daken zijn inmiddels standaard.
“Duurzaamheid is geen keuze meer, maar een verplicht onderdeel van goed opdrachtgeverschap. Wat we nu bouwen, bepaalt hoe leerlingen en leerkrachten over twintig jaar werken en leren.”
Michel ziet zichzelf als de schakel tussen techniek en beleving. Hij maakt samen met schooldirecties en gemeente programma’s van eisen (PvE’s), die de leidraad zijn voor de architecten om een gebouw te ontwerpen.
“Een gebouw is pas geslaagd als het echt werkt voor de mensen die er dagelijks in leven en leren.”
Zijn aanpak: luisteren, vertalen en uitvoeren. Zo zorgt hij dat scholen niet worden belast met technische of logistieke rompslomp, maar vooral profiteren van beter functionerende gebouwen en een prettige leeromgeving.
Met zijn ervaring binnen het onderwijs kijkt Michel ook verder vooruit. Hij ziet veel raakvlakken tussen het onderwijs en de zorgsector, waar gebouwen en facilitaire processen even cruciaal zijn voor mensen.
“Ik wil mijn ervaring breder inzetten – overal waar de omgeving invloed heeft op welzijn en prestaties.”
Door zijn verbindende rol en pragmatische aanpak draagt Michel zichtbaar bij aan beter functionerende onderwijsorganisaties.
“Als leerlingen en leerkrachten in een prettige, goed onderhouden omgeving werken, merk je dat aan alles — de sfeer, de concentratie, de resultaten,” zegt hij met een glimlach.
Zijn werk bij Nissewijs en PCBO laat zien wat de kracht van Arlande is: professionals die organisaties versterken door denken én doen te combineren.
Paul de Heer, adviseur Huisvesting Nissewijs Scholengroep: "Als projectmanager facilitaire zaken laat Michel zien hoe deskundig hij bouw- en renovatieprojecten in het onderwijs aanstuurt, met duurzaamheid, ontzorging en samenwerking als vaste pijlers."
Charlotte van Bodegom, voorzitter College van Bestuur PCBO: “Wat ik waardeer aan Michel is dat hij de taal van zowel de bouw als het onderwijs spreekt. Hij begrijpt wat een school nodig heeft om goed te kunnen functioneren en vertaalt dat naar praktische oplossingen. Michel brengt rust, structuur en resultaat, waardoor wij ons kunnen richten op goed onderwijs.”
Projectmanager Facilitaire Zaken is externe associate bij Arlande. Gespecialiseerd in bouw- en renovatieprojecten binnen het onderwijs, met een focus op duurzaamheid, ontzorging en samenwerking.