Het huren van een Mateco hoogwerker, lift of heftruck is in de basis niet ingewikkeld. Er is een strak proces ingericht, van huurvraag tot levering. Soms kwam het echter voor dat een klant een gehuurd object langer nodig had dan verwacht. Dit betekende dat Mateco moest inspelen op wat er van hen werd gevraagd. Een uitdaging voor verschillende afdelingen wat zorgde voor ontregeling en toenemende werkdruk. Dit kon vast beter.
Bostec is gevraagd om de bottlenecks in dit proces te identificeren en vervolgens met oplossingsrichtingen te komen.
Op basis van data is gekeken naar hoeveel procent van de verhuuractiviteiten niet volgens het ideale huurproces verliep. ‘Het percentage mismatches bleek aanzienlijk hoger dan verwacht. Meer dan genoeg aanleiding om vast te stellen dat het dus inderdaad beter kon’, zegt de directeur van Mateco. Vervolgens is voor Mateco een dashboard ontwikkeld die de mismatches grafisch inzichtelijk maakten: het effect uitgedrukt in geld en extra tijd die het kost om het probleem op te lossen. Zo kwam direct naar voren welke procesverbeteringen mogelijk waren, in welke oplossingsrichtingen gedacht moest worden en hoe de werkdruk verlaagd kon worden.
Door bijvoorbeeld aan de voorkant beter uit te vragen wat de huurwensen waren van de klant, kon Mateco een betere inschatting maken en verrassingen op deze wijze voorkomen. Binnen drie maanden is een objectieve prioriteitenlijst ontstaan van procesverbeteringen, waarmee ze direct aan de slag konden.
Resultaat voor Mateco was dat zij, door het proces aan te passen, minder corrigerende acties nodig hadden om aan de klantverwachting te kunnen voldoen. Mateco bluste minder brandjes en zag hierdoor de efficiency stijgen. De processen van de afdelingen planning en transport sluiten nu naadloos op elkaar aan en, nog belangrijker, kunnen op elkaar rekenen. Zo zijn de voordelen niet alleen extern, maar ook intern.
Bostec is onderdeel van Arlande.