Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Graafschap College
MARKTsegment
Onderwijs
blog & cases
Met bijna 10.000 studenten en meer dan 1.000 medewerkers is het Graafschap College het grootste regionaal opleidingscentrum (roc) voor beroepsonderwijs en educatie in de Achterhoek en een deel van de Liemers. Ze biedt mbo-onderwijs aan in nagenoeg alle richtingen, vanuit meerdere locaties in Doetinchem, Groenlo en Winterswijk. Het Graafschap College is een grote organisatie, maar richt zich kleinschalig in. De verschillende locaties hebben een eigen karakter en sfeer. Ze doen er alles aan om studenten een veilige en vertrouwde leeromgeving te bieden.
“Ik startte met het identificeren van de juiste stakeholders voor de workshops. Toen die aan boord waren, was het soms de uitdaging om tijd te vinden in de agenda’s en ritmisch aan de slag te gaan. Bijna elke workshop had weer andere deelnemers en dat is heel goed: de mensen zijn expert op hun gebied en die expertise wil ik op papier krijgen in een procesvorm. Tegelijkertijd ontmoeten mensen elkaar in een nieuwe setting en brainstormen over hoe ze hun werk doen en hoe het handiger/sneller kan. Dit leverde een geweldig resultaat op, onderlinge verbinding en draagvlak."

- Lianne de Vries

Lianne’s rol bestond uit het organiseren van de drie sporen, waarvan het grootste deel het begeleiden van werkgroepen in hun procesdeken en professioneel beschrijven van processen omvat. De stakeholders in werkgroepen komen van verschillende plekken in Zorg & Welzijn.  

Lianne organiseert en begeleidt workshops voor verschillende groepen om hun proces a.d.h.v. de MORA hoofdprocessen (model van MBO Digitaal) uit te werken. De uitwerkingen worden gedigitaliseerd op het intranet van het Graafschap College, zodat voor iedereen transparantie en eenduidigheid in verwachtingen, werkzaamheden en afhankelijkheden is.

In de workshops begeleidde Lianne het denken in processen en het juist opschrijven van de stappen. Dat werd gedaan door vragen te stellen, te herhalen, te toetsen en zaken voortdurend specifiek te maken (wat, wie, in welk systeem, wat levert de stap op). Ook belangrijk was de teamontwikkeling en het maken van een leuke, interactieve ervaring met humor in overvloed.

Resultaat

Het eindresultaat van de workshops zijn beschreven processen aan de hand van BPMN 2.0; logisch en gestructureerd weergegeven, eenduidig en in één oogopslag overzichtelijk. Het resultaat van de andere twee sporen is een centrale, transparante en aantrekkelijke weergave die makkelijk vindbaar is voor de collega’s. Daarbij zijn relevante documenten en links gekoppeld aan de stappen in een proces. Zo heeft het Graafschap College nu inzicht en een tastbare basis voor verandering.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Lianne de Vries

In de veranderende strategische omgeving houd ik me bezig met de ontwikkeling en adaptatie van organisaties en mensen. Hoe kan Arlande je hierbij helpen?

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Duidelijke rolverdeling zorgt voor effectieve bestuursondersteuning bij de HvA
lees verder
Case
Helder overzicht biedt Hoornbeeck College inzicht in Informatievoorziening
lees verder
Case
Aan de slag als Interim Teammanager Algemene Ondersteuning bij ROC Zadkine
lees verder
Case
Cito professionaliseert door in te zetten op gestructureerd projectmanagement
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Onderwijs
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.