

De Onderwijsregio Amsterdam richt zich op het terugdringen van lerarentekorten, het ondersteunen van schoolbesturen en het versterken van routes naar het onderwijs.
De Arbeidsmarktregio Groot Amsterdam helpt inwoners bij het vinden van passend werk, ondersteunt omscholingstrajecten en werkt via partners als UWV, gemeenten en werkgeversadviseurs.
Beide organisaties bedienen dezelfde doelgroep—mensen die willen instromen of doorstromen richting een baan in het onderwijs—maar wisten elkaar in de praktijk niet altijd goed te vinden. Daardoor misten zij kansen om kandidaten sneller te werven, begeleiden, op te leiden, routes te vereenvoudigen en knelpunten op te lossen.
Dankzij een verkenning en verbindende aanpak van Arlande ligt er nu een basis voor een samenwerking waarin beide initiatieven meer kandidaten kunnen bereiken, de juiste informatie kunnen geven, minder dubbel werk gedaan wordt, en veel soepeler naar elkaar kan worden doorverwezen. Met als resultaat: meer mensen op de plek die bij hen past!
"Arlande brengt inzicht, structuur en verbinding zodat regionale partners effectief samenwerken aan duurzame oplossingen voor werken in het onderwijs."
De regio’s zochten iemand die zowel het onderwijsveld als de regionale arbeidsmarkt begrijpt. Iemand die snel inzicht creëert in complexiteit, partijen verbindt en knelpunten vertaalt naar praktische verbeteringen.
Elles Postma, met ruime ervaring in onderwijsprojecten en regionale netwerken, werd gevraagd om als projectmanager orde te scheppen in de versnippering en samenwerking mogelijk te maken.
Elles bracht bestaande structuren, initiatieven en contactpersonen in kaart. Hierdoor werd zichtbaar waar beide regio’s elkaar overlappen en waar doorverwijzing juist wel en juist niet werkt.
Van HR-adviseurs en UWV-specialisten tot projectleiders zij-instroom en beleidsadviseurs: Elles voerde gesprekken om knelpunten, doublures en kansen scherp te krijgen.
Samen met collega Elisa Piek bracht ze processtappen samen en loste ze vastlopende casussen op. Hierdoor werd inzichtelijk hoe kandidaten sneller de juiste partij kunnen bereiken.
Elles legde de basis voor structurele afstemming: een gezamenlijk netwerk, gedeelde taal, en een voorstel voor een vaste overlegstructuur waarin onderwijs- en arbeidsmarktregio elkaar versterken.
Merel Louter, programmaleider Amsterdamse Onderwijsregio: “Elles werkt heel zelfstandig, kan goed verbanden leggen en neemt de juiste initiatieven. Op die manier bracht ze structuur, overzicht en verbinding in een versnipperd veld. Dankzij haar werk weten de verschillende initiatieven elkaar nu veel beter te vinden en kunnen ze starten met het delen en verbeteren van informatie. Op die manier krijgen we iedereen die in het onderwijs wil werken op de juiste plek.”
Het project groeit door in 2026. Omdat Elles met zwangerschapsverlof gaat, wordt haar werk nu volledig overgenomen door collega Elisa Piek. Elisa was al nauw betrokken bij de verkenningsfase van het project, waardoor de overgang soepel verloopt. Zij zet de samenwerking tussen beide initiatieven voort, begeleidt de verdere verfijning van processen en werkt aan de structurele borging van de samenwerking en verdere doorontwikkeling.
Elisa: “Ik ga verder met het versterken van de verbinding en de integrale samenwerking tussen de onderwijsregio en arbeidsmarktregio. Ik zie dat er veel winst te behalen valt en het is mooi om vanuit een gemeenschappelijk doel samen op te treden tegen het lerarentekort.”
Arlande helpt organisaties in het onderwijs bij het oplossen van complexe samenwerkings- en bedrijfsvoeringsvraagstukken. Met onze expertise in onderwijslogistiek, veranderaanpak en regionale samenwerking brengen we structuur, inzicht en duurzame verbindingen die echt werken.
