Om de primaire onderwijstaken van de scholen te kunnen realiseren zijn diverse ondersteunende processen belegd bij verschillende afdelingen. Zo speelt de afdeling IT een belangrijke rol. Het gaat hierbij om ondersteuning bij bedrijfsvoering tot het faciliteren van internet in de klas. Dit alles met het oog op de leerling en de docent. Gezien de visie en ambitie van de scholen is het belangrijk om grip te hebben op de informatievoorziening.
De Coronacrisis versnelde dit traject: na een intensieve periode van digitaal lesgeven - doordat de coronacrisis een groot deel van de samenleving heeft platgelegd – werd duidelijk dat de IT-ambitie moest worden bijgesteld. Ondanks dat het digitaal lesgeven goed ging, was duidelijk geworden dat er meer moest worden gedaan om ook voortvarend te kunnen zijn richting de toekomst.
Samen met het zittende IT-team heeft Simon een vernieuwende koers uitgezet. Uit rapportage bleek voornamelijk dat het netwerk verouderd was en dat daar veel aandacht naar uitging en er weinig aandacht was voor informatisering. Een deel van de IT-voorziening stond nog fysiek op locatie (on-premise). Naast dat de techniek verouderd was bleek de IT per locatie verschillend te zijn qua techniek, licenties en inrichting.
Om de focus te verleggen van minder technologie naar meer dienstverlening is het advies gegeven om het netwerk te harmoniseren en uit te besteden. Belangrijk bij het advies was stil te staan bij de rol van het IT-team die belangrijke gebeurtenissen, zoals examinering, intensief ondersteunt. Om ervoor te zorgen dat er meer focus op de organisatie en onderwijs komt is ervoor gekozen om de IT-organisatie een meer dienstverlenend karakter te geven. Hierdoor hoefde een deel van de technische werkzaamheden niet meer door de eigen medewerkers uitgevoerd te worden.
Het afbouwen van de on-premise IT is ingezet door functionaliteit, één- voor één te verplaatsen naar de Cloud. Daarnaast is het netwerk met een heldere servicelevel agreement onder beheer gebracht bij een geselecteerde leverancier. Belangrijke netwerkcomponenten zijn vervangen en een lange termijnplan netwerkvernieuwing is in werking getreden. Voor de komende periode vinden er structureel vervangingen plaats met als doel continuïteit te bieden waarbij de inrichting bij alle scholen zoveel als mogelijk gelijk wordt getrokken.
Het IT-team is inmiddels versterkt met een nieuw aangetrokken IT-manager die de IT-ambities voor de komende jaren vormgeeft. Dit ondersteunt met functioneel beheerders die verstand hebben van onderwijsapplicaties tot Azure en goed opgeleid zijn door een opleidingsaanbod die hen is gedaan.
Door het verleggen van de inhoudelijke focus en de functionele aanpassingen binnen het team kan het IT-team de leerlingen, docenten en het bestuur goed ondersteunen bij de komende uitdagingen.
Mijn opdrachtgevers beschrijven mij als een innovatieve en pragmatische “doener” die samen met de gehele organisatie en de opdrachtgever het gewenste resultaat behaald. Ik help al bijna 20 jaar organisaties met het oplossen van hun business transformatievraagstukken en/ of het implementeren van Agile manier van werken. De laatste jaren heb ik focus op het laten excelleren van organisaties door ze wendbaar te maken (Een wendbare organisatie is een organisatie die zo flexibel is dat er snel ingespeeld kan worden op de vragen van nu). Deze transformaties gaan vaak over de assen van Mens & Motivatie, Cultuur & Leiderschap, Visie & Strategie, Organisatieontwerp & Besturing, Proces en Technologie.
bekijk profiel