De digitalisering van de samenleving en arbeidsmarkt vragen om een goede voorbereiding van studenten en docenten, om flexibilisering van het onderwijsaanbod, maar bovenal: om het waarmaken van een ambitie, om kaders en om het realiseren van randvoorwaarden. Als onderdeel van het programma Doorpakken op Digitalisering werd door het themateam Data-ondersteund Onderwijs verzocht om een gezamenlijk borgingsvoorstel en bijpassende aanpak om kennis te delen. Ard van Diepen heeft namens Arlande deze opdracht aangenomen en een borgingsvoorstel voor 2023 en verder opgeleverd.
Het themateam Data-ondersteund Onderwijs ging praktisch aan de slag met vragen als: hoe verkrijg je inzicht uit een grote hoeveelheid data en hoe kan data een structureel onderdeel zijn van het onderwijs? Een concreet voorbeeld hiervan is de registratie van aanwezigheid en studieresultaten. Deze factoren kunnen op voorhand mogelijk iets aangeven over de verwachte voortgang in studie. Daarom is het belang van een juiste en simpele wijze van registratie groot. Daarnaast is dit soort data bruikbaar voor een studieloopbaanbegeleider tijdens gesprekken met de student.
Het uiteindelijke voorstel moest praktisch van aard zijn, aansluiten bij de ambities van en gedragen worden door de sector en aangesloten instellingen. Daarbij diende eerder opgedane kennis en ontwikkelde instrumenten geborgd te worden, zodat verder gebouwd kan worden op de bestaande kennis en ervaringen. Het themateam bestond uit een vertegenwoordiging van acht scholen, een verbinder vanuit Kennisnet, aanvoerder en bestuurlijke trekkers op strategisch niveau.
“Bijzonder prettig, verdieping in het advies en met de vaart erin”. MBO Digitaal
Vanuit het programma, instellingen, partners en de sector zijn verschillende aspecten belicht en is concreet gemaakt hoe de governance voor 2023 de meeste waarde oplevert. Het inzichtelijk maken van de complexiteit is één, het reduceren en keuzes maken is het gevolg daarvan. Door de dialoog te voeren, is een gedragen governance ontwikkeld die passend en duurzaam is bij de ambities van de sector en haar partners.
Ard was verantwoordelijk voor het opstellen van het borgingsvoorstel. In het ontwikkelproces organiseerde hij de voorbereiding en afstemming, structureerde hij de informatie en werkte deze uit. Daarin werkte hij nauw samen met de verbinder en aanvoerder van het themateam. Tijdens de sessies was Ard verantwoordelijk voor de borging van de opbrengst en zorgde hij voor kennisdeling en voortgang.
Gedurende een looptijd van zes maanden werkte Ard toe naar de oplevering van het borgingsvoorstel, welke naar volle tevredenheid en in samenwerking met het themateam Data-ondersteund Onderwijs van MBO Digitaal is gerealiseerd. Hiermee is een volgende stap gezet om het MBO en de aangesloten instellingen vooruit te helpen in het realiseren van data ondersteund onderwijs.