Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
NHL Stenden
segment
Onderwijs
blog & cases
Door grenzen te verleggen bereik je meer. NHL Stenden daagt haar studenten, medewerkers en partners iedere dag uit hun talenten te ontdekken en versterken. Sinds 2018 bundelen NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool hun krachten. Sindsdien gaan zij gezamenlijk verder als één nieuwe hogeschool: NHL Stenden. Dit opleidingsinstituut biedt binnen 14 academies en met ruim 2.500 medewerkers onderwijs aan circa 25.000 studenten.

Van binnen naar buiten

De dienst Onderwijslogistiek en Onderwijsondersteuning richt zich op allerlei zaken die het onderwijs mogelijk maken. Van roostering tot toets logistiek en van administratie tot studentenwelzijn. Voor een hogeschool met deze omvang bestaat de dienst uit 200 medewerkers, werkzaam in 13 verschillende teams.

In 2018, toen NHL Hogeschool en Steden Hogeschool fuseerden, is voornamelijk aandacht besteed aan het feitelijk samenbrengen van de onderwijsinstellingen. Er was destijds weinig aandacht voor de zachte kant, voor mens en cultuur. Daardoor ontstonden allerlei open eindjes en bijbehorende problemen. Eén team bestond bijvoorbeeld uit vijf verschillende sub teams, welke enkel formeel samengebracht waren.

“In de praktijk waren de teams van beiden hogescholen totaal niet geïntegreerd. Er werd geacht dat men zelf wel een team zouden vormen. Als resultaat hiervan waren de teams van de dienst O&S behoorlijk naar binnen gericht. Zij waren veel te veel met zichzelf bezig en stonden veel te weinig in samenwerking met elkaar en de hogeschool. Het leken allemaal eilandjes. De wil om daar iets aan te veranderen was er, maar de ‘rek was eruit’. De teams, inclusief het managementteam, waren niet in staat in beweging te komen en hier verandering in te brengen.”

- Kira Haggenburg, verandermanager bij Arlande

Aandacht voor de mens

Vertrouwen krijgen bleek in deze omgeving geen vanzelfsprekendheid. Door te snappen wat er in de teams speelde, oprecht te handelen, op te komen voor de medewerkers en een ieder gelijkwaardig te behandelen liet Kira zien dat zij het vertrouwen verdiende. Ze stak haar handen uit de mouwen en nam de moeite om van meerwaarde te zijn.

Door dwars door de dienst heen, op zowel tactisch als strategisch niveau te opereren kon Kira veel waarde binnen NHL Stenden creëren. De medewerkers behorende tot de verschillende ketens leerden elkaar begrijpen en wisten ook elkaar steeds beter vinden. Zo ontstond gelijkheid en ketenbewustzijn tussen de verschillende niveaus. Bovendien heeft ook de uitbraak van COVID-19 een handje geholpen. Hierdoor ontstond namelijk nog meer urgentie om met elkaar samen te werken, vanuit aandacht en met oog voor de (mede)mens.

Resultaat

De dienst O&S is in een positieve verandering terecht gekomen. Teams zijn samengevoegd, processen zijn verbeterd. Het gedrag van medewerkers is veranderd, het managementteam ontwikkeld én er is een gezamenlijke koers ingezet. Door expliciet aandacht te besteden aan de mens ontstond er ontspanning, waardoor in beweging komen - en blijven - mogelijk werd.

Veranderen, flexibiliteit, veerkracht, actiegerichtheid en initiatief is tot in de haarvaten doorgedrongen. Daardoor zijn de teamleden veel meer in staat mee te denken met hun teamleiders. Zij zijn trots op wat ze doen, voelen zich onderdeel van de hogeschool. Ze zoeken elkaar op, delen input onderling, zijn open en durven meer. Het is gelukt een cultuurverandering te bereiken.

“Arlande is in staat geweest om precies datgene te leveren wat er nodig was: écht maatwerk voor het oplossen van ons probleem. Het lerend vermogen van Arlande is hoog. Niet enkel luisteren naar de opdracht, maar ook snappen wat daarvoor en daaromheen nodig is. Oprecht het beste willen doen voor de opdrachtgever. De mensgerichtheid van Kira was voor ons erg waardevol. Juist datgene (het veranderen over de as van de mens) creëert iets duurzaams. Kira heeft ons laten zien dat het beter wordt, al voordat de verandering volledig is doorgevoerd.”

- NHL Stenden
Achtergrond patroon
Wil je meer weten over hoe teams binnen een complexe structuur met cultuurverandering samen te brengen zijn?
Neem contact op met Rieks Oosting.
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
1 opleidingsvariant, 2 diploma’s: De Pabo-ALO leidt studenten op voor de groep en in de za
lees verder
Case
Rijnbrink verbetert informatievoorziening voor bibliotheken
lees verder
Case
HvA borgt kwaliteit met verlenging zesjarige accreditatie bacheloropleiding ICT
lees verder
Case
NHL Stenden brengt plan succesvol tot uitvoering
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Onderwijs
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.