Het College van Bestuur heeft de algemene leiding en is verantwoordelijk voor een efficiënt bestuur van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De collegeleden worden ondersteund door een team van bestuurssecretarissen bij de integrale taakuitoefening en het besluitvormingsproces. Tijdens zwangerschapsverlof van 1 van die bestuurssecretarissen zocht de HvA een stabiele en ervaren interim manager met ervaring in die rol. Die vonden ze met de hulp van Arlande in Annemiek Huisman.
Annemiek werd oorspronkelijk aangenomen als één van de bestuurssecretarissen van het College van Bestuur. In deze rol ondersteunen en adviseren ze niet alleen gremia en de organisatie, maar zijn ze ook de ogen en oren van de interne organisatie en fungeren als een filter richting het College van Bestuur. Annemiek's vermogen om verbindingen te leggen en projecten aan te jagen, werd al snel zichtbaar en onmisbaar.
Annemiek Huisman:
"Uiteindelijk moet ik ondergeschikt zijn aan het team en aan de mensen die in de organisatie blijven. Ik geloof dat je de mensen en bestaande processen centraal moet zetten en vanuit daar verder bouwt.”
Door het vertrek van de secretaris en een ambitieus College van Bestuur kwam er meer druk te liggen op het team van bestuurssecretarissen. De onduidelijke rolverwachtingen en de overlappende verantwoordelijkheden tussen de waarnemend secretaris en bestuurssecretarissen zorgden voor hoge druk op het team.
Annemiek nam, gezien haar ervaring, al gauw de leidende rol op zich als de coördinator van het team, ook wel de 'primus inter pares' genoemd. Ze werd verantwoordelijk, in samenwerking met haar team, voor de herziening van de teamstructuur en de herdefinitie van de rol van bestuurssecretaris binnen de HvA en het navigeren door de verwachtingen van hogerop. En dat was een uitdaging die Annemiek met veel motivatie en verantwoordelijkheid op zich nam.
Onder Annemieks leiding ontwikkelde het team een plan van aanpak voor een nieuwe rolverdeling die de bestuurssecretarissen niet alleen reactief maar ook proactief maakten. Elk teamlid kreeg de verantwoordelijkheid over ten minste één gremium en één beleidsafdeling, waardoor de betrokkenheid bij en kennis van organisatorische processen toenam. Deze herpositionering zorgde voor kruisbestuiving tussen de afdelingen en verhoogde de algehele efficiëntie en effectiviteit van het team.
Annemiek benadrukte het belang van het bouwen op bestaande fundamenten en het centraal stellen van mensen en processen binnen de organisatie. Haar aanpak was erop gericht om het eigenaarschap van de bestuurssecretarissen over hun eigen pakket te versterken, alsook het bewaken van hun grenzen. Daarbij onderstreepte ze het belang van samenwerking in het ontwikkelen van het plan van aanpak. Dit plan was een collectieve inspanning van het gehele team, inclusief degenen die aanvankelijk weerstand boden tegen verandering.
Nu Annemiek vertrekt, heeft Erica Knödler, 1 van haar collega’s, een stap naar voren gezet om de coördinerende rol die Annemiek bekleedde op te pakken en vanuit een andere afdeling in de organisatie is interesse geuit om haar rol als bestuurssecretaris over te nemen.
Het succes illustreert het potentieel van effectief leiderschap om positieve verandering te bewerkstelligen, zelfs in een uitdagende bestuurlijke omgeving.
Kenmerkend voor Annemiek is de combinatie van sensitief en analytisch. Ze is genuanceerd in contact met anderen, maar scherp op de inhoud. Annemiek overziet het totaalplaatje, zorgt voor richting en vertaalt dit naar de praktijk.
bekijk profiel