Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
MARKTsegment
blog & cases
Jaarlijks brengt de Inspectie van het Onderwijs de ‘Staat van het Onderwijs’ uit. In dit rapport worden feiten en cijfers bijeengebracht, meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en verbanden en oorzaken gesignaleerd. Als onafhankelijk management-, adviesbureau met meer dan 25 jaar ervaring in het onderwijs waren wij hier uiteraard bij. In deze blog deelt Onno-Hans (Keten- en Innovatieregisseur voor het onderwijs) Arlande’s visie op het uitgebrachte rapport.

Drie take-aways van De Staat van het Onderwijs 2024

1. Samenwerking in de keten is noodzakelijk

Het onderwijs bevindt zich in een cruciale fase, waarin de druk en de verschillen groter worden. Het is een tijd waarin we de spiegel moeten durven vasthouden en eerlijk moeten zijn over de uitdagingen die voor ons liggen. Niemand is tegen onderwijs, maar het is essentieel om te definiëren wie er echt voor is en wat dat betekent in de praktijk. Het is van vitaal belang om koers te houden en beleid te maken dat rekening houdt met alle effecten, maatregelen en beleidslijnen. Dit vereist samenwerking en verbinding in de gehele onderwijsketen.

2. Ga aan de slag met de input van studenten

Basisvaardigheden en kansengelijkheid zijn essentieel. We moeten ervoor zorgen dat elke leerling de kans krijgt om zijn volledige potentieel te bereiken. De leerling/student is de kern van ons werk; zij houden ons dagelijks de spiegel voor en laten ons zien waar verbetering mogelijk is.

3. Flexibel omgaan met verandering

Om alle uitdagingen aan te gaan, moeten we onderwijs zien als een verbindende kracht. We moeten blijven leren, data verzamelen, analyseren en samenwerken aan co-creatie. We moeten vasthouden aan langetermijnvisies en tegelijkertijd flexibel zijn in het omgaan met verandering.

Verbeteren, hoe dan?

Permanente transitie is de nieuwe norm, wat vraagt om wendbaarheid en flexibiliteit op alle niveaus van het onderwijs. Portfoliomanagement biedt mogelijkheden om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te verbeteren, terwijl integraliteit de motor is achter vernieuwing. Methodisch innoveren is de weg naar succes in het aanpakken van de vraagstukken van vandaag en morgen.

Arlande staat klaar als businesspartner van het onderwijs, om te helpen bij het ontwikkelen van duurzaam en toekomstbestendig onderwijs. Samen streven we naar een samenleving waarin ‘gelijke mogelijkheden’ voor iedereen centraal staan.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Onno-Hans Noteboom

Als voorzitter van de marktgroep onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Blog
Het organiseren van Onderwijs: Integraliteit als aanjager van vernieuwing door methodisch
lees verder
Blog
Als je op tijd vertrokken bent haalt niemand je meer in
lees verder
Blog
Zo werkt Curio toe naar implementatie studentinformatiesysteem per januari 2025
lees verder
Blog
Specifieke aandachtsgebieden om ‘Kansrijk Opleiden’ en ‘Leven Lang Ontwikkelen’ binnen de
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.