Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
MARKTsegment
blog & cases
Wat komt er kijken bij de organisatie van ‘Kansrijk Opleiden’ in het MBO? Veel onderwijsinstellingen worstelen met dit thema. Vooral de ‘HOE’-vraag geeft veel bestuurders, directeuren en programmaleiders hoofdbrekens.

Creëren van (programma) governance, draagvlak en beweging om Kansrijk Opleiden en Leven Lang Ontwikkelen in het MBO succesvol te implementeren

Wat komt er kijken bij de organisatie van ‘Kansrijk Opleiden’ in het MBO? Veel onderwijsinstellingen worstelen met dit thema. Vooral de ‘HOE’-vraag geeft veel bestuurders, directeuren en programmaleiders hoofdbrekens. Tijdens de inspiratiesessie op 8 februari 2024, gingen Onno-Hans Noteboom en Ard van Diepen op zoek naar antwoorden op deze vraag. In deze 3de blog nemen we je mee in de resultaten en krijg je tips & adviezen om de maatschappelijke opgave(n) van het MBO succesvol te implementeren:

  1. Opleiden voor kansrijke beroepen in de regio (organisatieontwikkeling)
  1. Versnelling van Leven Lang Ontwikkelen voor behoud van ‘brede welvaart, welzijn en welbevind en verdienvermogen’
  1. Van doen naar slimmer doen (sociale-en technologische innovatie, verhogen van arbeidsproductiviteit)

Het creëren van Beweging

Om beweging te organiseren voor het realiseren van ‘Kansrijk Opleiden’, is een gecoördineerde aanpak op verschillende niveaus binnen de organisatie noodzakelijk;  

Perspectief Stuurgroep
Op het niveau van de stuurgroep is het van belang om studenten goed te leren kennen en onderwijs studentgericht vorm te geven, waarbij traditionele kaders zoals Crebo's worden heroverwogen en het civiel effect van een diploma wordt onderzocht. Het streven naar tevredenheid bij zowel bedrijven als studenten vereist een sterke verbinding tussen docenten en studenten en biedt keuzevrijheid in het onderwijsproces.  

Perspectief Portfolio-, en programmaboard
Binnen de changeorganisatie is het essentieel om een goed narratief te ontwikkelen dat concrete doelstellingen verbindt aan ambitie, waarbij samenhang tussen verschillende activiteiten wordt bewaakt en een te sterke focus op een specifieke oplossing wordt vermeden.  

Perspectief Onderwijsteam en onderwijskwaliteit
Hier moeten dwarsverbanden en samenhang worden gezocht tussen studenten, docenten, teamleiders, directie en het beroepenveld. Het is belangrijk om hierbij de juiste mensen aan tafel te hebben, zowel hiërarchisch als op basis van deskundigheid, waarbij eigenaarschap wordt gestimuleerd en hiërarchie wordt losgelaten ten gunste van de juiste personen op de juiste plaats.  

Perspectief Bedrijfsvoering en Digitalisering
In termen van bedrijfsvoering en digitalisering is het cruciaal om kleine, zichtbare verbeteringen door te voeren, waarbij aandacht wordt besteed aan het individu, het team en het leiderschap, en interne communicatie wordt gefaciliteerd om een cultuur van voortdurende verbetering te stimuleren.

En nu?

Benieuwd waar jij staat in het realiseren van de werkagenda MBO? Heb je de programma governance, draagvlak en het creëren van beweging goed georganiseerd binnen jouw onderwijsinstelling? Arlande helpt je graag verder op weg.

Download de flyer FLYER PERMANENTE TRANSITIE

Bekijk de vide 'Permanente transitie'

Lees meer

Bovenstaand is de 3de blog van ons onderwijsteam met tips en adviezen voor de Permanente Transitie van het onderwijs.  

In blog 1: PERMANENTE TRANSITIE IN HET ONDERWIJS hebben wij je meegenomen in de vier perspectieven op het vraagstuk die integraal de weg uitzetten naar ‘Kansrijk Opleiden' en een 'Visie’.  

In blog 2: ‘Kansrijk Opleiden’ en ‘Leven Lang Ontwikkelen’ namen we je mee in het 'WAT’ van de verschillende perspectieven binnen de eigen mbo-instelling.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Ard van Diepen

Als projectleider ben ik betrokken projecten op het gebied van sturingsinformatie en organisatieontwikkeling. Mijn bijdrage zit in het zien van de (dys) functionaliteiten in organisaties waarbij ik in staat ben om vanuit de relatie stapsgewijs verbeteringen aan te brengen.

bekijk profiel
Onno-Hans Noteboom

Als voorzitter van de marktgroep onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Blog
MBO in beweging: Uitdagingen en oplossingen voor een dynamische toekomst
lees verder
Blog
Arbeidsmarkt in transitie. Goodbye CV, Hello Skills. Wat betekent dit voor jou?
lees verder
Blog
Het organiseren van Onderwijs: Integraliteit als aanjager van vernieuwing door methodisch
lees verder
Blog
Zo werkt Curio toe naar implementatie studentinformatiesysteem per januari 2025
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.