Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Schiphol
segment
Mobiliteit
blog & cases
Steeds vaker zien wij dat organisaties op zoek zijn naar handvatten om complexe en ingrijpende ontwerpprocessen te structureren. Het gebruik van een Concept of Operations (ConOps) of Operational Concept Design (OCD) kan hierbij uitkomst bieden. Het uitgangspunt van de ConOps- en OCD-documenten kan per organisatie en zelfs per project verschillen.

Wij begeleiden organisaties in het vormen van een duidelijke visie. Hierbij staat overeenstemming met de opdrachtgever en de betrokken stakeholders voorop. In de meeste gevallen gaat de beschrijving van een bestaand, nieuw of te optimaliseren systeem of proces vanuit het perspectief van de gebruiker en beschrijft de gewenste situatie, relaties en de impact van de benodigde veranderingen. Wij helpen met het opstellen van de ConOps om zo te komen tot optimalisatie van de processen en een helder document voor stakeholders en bruikbare input voor vervolgstappen.  

Bij een recente opdracht hebben Niels Mast, Annabelle Dierick en Anjani Kalika onderscheid gemaakt in de ‘wat’- en de ‘hoe’-vraag. Bij het beantwoorden van de ‘wat’-vraag gaat het vooral om het beschrijven van ‘wat’ er benodigd is om te kunnen voldoen aan de functie-eisen van het nieuwe systeem. Hierbij wordt nog niet ingegaan op de ‘hoe’-vraag.  

Een voorbeeld

Wanneer een organisatie de doorstroom van reizigers anders wil inrichten, gaat dit vaak gepaard met een verandering rond informatievoorziening:  

De invulling van de ‘wat’ is in dit geval dat informatievoorziening op verschillende niveaus geborgen moet worden, zowel op de toegangswegen als op de website en andere kanalen.  

Bij de ‘hoe’-vraag wordt deze functie gedetailleerder ingevuld. Zo kan er voor een specifiek niveau -zoals de toegangswegen- gekozen worden om bijvoorbeeld dynamische routeinformatie op basis van real-time traffic data te plaatsen.  

In de ‘hoe’-fase wordt ook nagedacht over hoe je de aanwijzing gaat vormgeven. Dit kan bijvoorbeeld een dynamisch route informatiepaneel en/of een in-car systeem zijn.  

Door eerst na te denken over de ‘wat’-vraag, en nog even weg te blijven van de ‘hoe’-vraag, zorg je dat eventuele belemmeringen in de invulling hiervan geen rol spelen. Zo wordt het beeld nog niet vertroebeld door randzaken.

Tijdens de volgende fasen dienen de documenten als belangrijk naslagwerk om context te geven voor de ontwerper en uitvoerder. Alle stakeholders en overige verantwoordelijken worden hierbij betrokken. Dit biedt de partijen ruimte om mee te denken over de nieuwe situatie en de veranderingen die hiermee gepaard gaan.    

De uitgangspunten van de ConOps- en OCD-documenten worden in de praktijk op verschillende manieren gehanteerd. Wij begeleiden organisaties om te bepalen welke insteek hierbij de juiste is of helpt een standaard voor grotere organisaties op te stellen. Daarnaast kunnen we het gehele traject van begin- tot eindfase begeleiden en uitvoeren. Hierin worden ook zaken als o.a. stakeholdermanagement, de nazorg en eventuele aanpassingen naar nieuwe inzichten in de toekomst meegenomen.

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Niels Mast

Gedreven projectmanager met sterke betrokkenheid. Niels gedijt in complexe omgevingen en gaat graag de uitdaging aan om innovatieve oplossingen te realiseren.

bekijk pagina
Annabelle Dierick

Structuur aanbrengen in complexe omgevingen en tegenslagen omdraaien tot bijdragen, dat is mijn manier van werken.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Balans vinden op de luchthaven tijdens COVID-19
lees verder
Case
Gestroomlijnd huurproces zorgt voor naadloos (ver)huur van hoogwerkers
lees verder
Case
Samenwerken aan een verkeersveilig en mobiel Nederland
lees verder
Case
Moolenaar toekomstgericht door implementatie nieuw ERP
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Mobiliteit
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.