Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Baalderborg Groep
MARKTsegment
Gezondheid
blog & cases
Baalderborg Groep (BBG) is een zorgorganisatie die verschillende vormen van zorg levert. Zij kregen de vraag om een groep cliënten te begeleiden in een nieuw woonvorm die zij normaal niet zouden begeleiden: een groep die qua zorgvraag net tussen wal en schip viel. BBG accepteerde deze uitdaging en besloot al snel dat zij Bostec nodig hadden om hun ambitie om te zetten in resultaat.

Complexiteit bij organisatieveranderingen  

De complexiteit van deze opdracht werd versterkt door 3 onderdelen:

1. Een unieke doelgroep vraagt om nieuwe oplossingen. Deze cliënten komen binnen de Verstandelijk Gehandicapten Zorg minder vaak voor en de implementatie van zorgdomotica was daarom weinig doorgevoerd. Veel zaken moesten voor het eerst worden uitgezocht en uitgevoerd. Denk aan het verminderen van prikkels in de leefomgeving, de mogelijkheid dat cliënten zichzelf of anderen verwonden, gebruik van materialen en middelen die niet snel defect of kapot kunnen gaan etc.

2. De nieuwe manier van werken ontstaat door het in elkaar grijpen van techniek, proces en organisatie. De bestaande organisatieprincipes werkten niet meer en BBG moest op alle niveaus nadenken en voorbereid worden op de integratie van de nieuwe situatie.

3. Detailprocessen werden tijdens de uitvoering van het project verder uitgewerkt. Dit zorgde dat er een continue check gedaan moest worden of datgene wat werd geïnstalleerd en opgeleverd voldeed aan de detailprocessen. Dit zorgde wel voor knelpunten. Door adequaat projectmanagement en agile werken is dit opgevangen.

Aansturing door data

Innovatie vraagt om een nieuwe manier van werken. Dit geldt zeker voor de aanpak van dit project. Door buiten de kaders te denken werd het project succesvol.

Wat was dan anders? Het gebruik van de middelen en het systeem en de daarop aangepaste processen. De combinatie van sensoren en daarmee het gebruik van data als element van aansturing van de activiteiten van de zorg was een vernieuwend concept. Voorheen werd er puur op incidenten gereageerd. Nu wordt er in patronen gedacht, vanuit die patronen voorspeld én gereageerd. Deze vorm van digitalisering heeft tot een nieuwe, vooruitstrevende manier van denken geleid in de zorgverlening, met grote meerwaarde voor de cliënt. Deze merkt minder van de aanwezigheid van de zorgmedewerker en leeft meer in zijn eigen thuisomgeving.

Bostec is een onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Edwin van Putten

Kenmerkend voor Edwin is dat hij werkt naar concreet resultaat door mensen in hun kracht te zetten en boven zichzelf te laten uitstijgen. Hij zorgt voor overzicht door processen te doorgronden en dit te verwoorden. Daarnaast begeleidt hij veranderingen op het gebied van digitale transformaties.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Nederlandse Farmaceutische Zorggroep: basis op orde
lees verder
Case
Gemeente Amsterdam verbetert leefbaarheid met behulp van “Intelligente Toegang”
lees verder
Case
Balans vinden op de luchthaven tijdens COVID-19
lees verder
Case
Gestroomlijnd huurproces zorgt voor naadloos (ver)huur van hoogwerkers
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Gezondheid
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.