Alles was anders en nog niet eerder bedacht. Een van de voorwaarden voor de woonomgeving was dat deze zo weinig mogelijk prikkels bevatte. Zo moest de omgeving rust uitstralen, veiligheid worden geborgd en moest apparatuur niet binnen handbereik van cliënten zijn. Het doel was een nieuw woonconcept dat werd gerealiseerd in een nieuwbouwproject in Hardenberg.
Domotica is de verzamelnaam voor apparaten en toepassingen waarmee een woning of gebouw wordt geautomatiseerd. We spreken van zorgdomotica als technische toepassingen specifiek worden toegepast om het leven van ouderen en hulpbehoevenden makkelijker of comfortabeler te maken.
BBG en Bostec hebben onderzocht welke van deze middelen van toepassing zouden zijn in de nieuwe woonvorm. Door middel van gesprekken met cliënten, mantelzorgers, leveranciers, medewerkers en andere stakeholders ontstond een wensenlijst: sensoren voor valdetectie, dwaaldetectie, epilepsie detectie, cameratoezicht, toezicht op medicijn- toediening, open-/dicht sensoren van deuren, open-/dicht sensoren van kranen (water), afname van elektra (monitoring). Een hele waslijst! Uiteindelijk was het Programma van Eisen (PvE) een feit.
Een prachtige mijlpaal, want dit was binnen heel Nederland nog niet vaak voorgekomen. Hoog tijd om gezamenlijk buiten de kaders te gaan denken en overstijgend met oplossingen te komen. Leuk!
Het PvE is bij verschillende leveranciers neergelegd en uiteindelijk is er één leverancier gekozen die alles kon leveren. Super, want zo hoefde BBG maar te schakelen met één partij.
De leverancierskeuze was de start van een complex project met 3 elementen:
1. Techniek
De keuze voor de zorgdomotica was een gegeven. De installatie zelf en deze naadloos inpassen in de bedrijfsprocessen was onderdeel van het project.
2. Proces
De processen waren in grote lijnen bekend, maar moesten in het project verder worden uitgewerkt. Daarbij moest in de detailuitwerking worden onderzocht of datgene wat in de techniek werd geleverd wel compleet was en voldeed.
3. Organisatie
De processen moeten door zorgprofessionals worden uitgevoerd. Het was vanaf de start van het traject duidelijk dat binnen de BBG niet voldoende mensen met de benodigde kennis beschikbaar waren. Werving was noodzakelijk.
Onze opdracht was om dit project goed te begeleiden. Een ervaren projectleider, tevens consultant in dit traject, pakte dit graag op.
De complexiteit van deze opdracht werd versterkt door 3 onderdelen:
1. Een unieke doelgroep vraagt om nieuwe oplossingen. Deze cliënten komen binnen de Verstandelijk Gehandicapten Zorg minder vaak voor en de implementatie van zorgdomotica was daarom weinig doorgevoerd. Veel zaken moesten voor het eerst worden uitgezocht en uitgevoerd. Denk aan het verminderen van prikkels in de leefomgeving, de mogelijkheid dat cliënten zichzelf of anderen verwonden, gebruik van materialen en middelen die niet snel defect of kapot kunnen gaan etc.
2. De nieuwe manier van werken ontstaat door het in elkaar grijpen van techniek, proces en organisatie. De bestaande organisatieprincipes werkten niet meer en BBG moest op alle niveaus nadenken en voorbereid worden op de integratie van de nieuwe situatie.
3. Detailprocessen werden tijdens de uitvoering van het project verder uitgewerkt. Dit zorgde dat er een continue check gedaan moest worden of datgene wat werd geïnstalleerd en opgeleverd voldeed aan de detailprocessen. Dit zorgde wel voor knelpunten. Door adequaat projectmanagement en agile werken is dit opgevangen.
Innovatie vraagt om een nieuwe manier van werken. Dit geldt zeker voor de aanpak van dit project. Door buiten de kaders te denken werd het project succesvol.
Wat was dan anders? Het gebruik van de middelen en het systeem en de daarop aangepaste processen. De combinatie van sensoren en daarmee het gebruik van data als element van aansturing van de activiteiten van de zorg was een vernieuwend concept. Voorheen werd er puur op incidenten gereageerd. Nu wordt er in patronen gedacht, vanuit die patronen voorspeld én gereageerd. Deze vorm van digitalisering heeft tot een nieuwe, vooruitstrevende manier van denken geleid in de zorgverlening, met grote meerwaarde voor de cliënt. Deze merkt minder van de aanwezigheid van de zorgmedewerker en leeft meer in zijn eigen thuisomgeving.
Bostec is een onderdeel van Arlande.
Kenmerkend voor Edwin is dat hij werkt naar concreet resultaat door mensen in hun kracht te zetten en boven zichzelf te laten uitstijgen. Hij zorgt voor overzicht door processen te doorgronden en dit te verwoorden. Daarnaast begeleidt hij veranderingen op het gebied van digitale transformaties.
bekijk profiel