Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
BASF VEGETABLE SEEDS BUSINESS
segment
Industrie
blog & cases
Gezond, lekker en duurzaam eten begint met de ontwikkeling van één klein zaadje. Maar hoe ontwikkel je hybride rassen met eigenschappen en kenmerken die geschikt zijn voor verschillende klimaten, groeiomstandigheden en culturele voorkeuren? BASF’s vegetable seeds business wil een gecalculeerde beslissing maken bij de productontwikkeling van nieuwe fruit- en groenterassen voor haar Nunhems® portfolio. Inzicht in data van ‘proeven’ met nieuwe zaden helpt bij het maken van deze productkeuze. Bostec heeft BASF’s vegetable seeds business ondersteund door de productspecialisten te voorzien van de juiste data om zo die belangrijke keuzes te maken bij de ontwikkeling van nieuwe rassen.

Gebruikers vragen om doorontwikkeling dashboard 

Consultant Floris de Munk ontwikkelde samen met het BASF-team dashboards die productspecialisten inzicht gaf in gecollecteerde data van hun rassen, de vergelijking hiertussen mogelijk maakte, te controleren op data correctheid en KPI's visualiseerde. Floris fungeerde hierin als linking pin tussen gebruikers en ontwikkelaars waarin hij zorgde dat gebruikersproblemen aan het licht kwamen en werden verholpen. Aansluitend daarop zorgde hij ervoor dat de dashboards verder doorontwikkeld konden worden door nieuwe wensen en behoeften vanuit de organisatie te vertalen naar nieuw gewenste functionaliteit van het systeem.

Samen met gebruikers en ontwikkelaars 

Dat hierbij een hoop communicatie aan te pas komt is logisch. Gebruikers hebben vragen over de werking, moeten wennen aan het dashboard en stellen nieuwe functionele eisen. Daarnaast moeten kinderziektes en ongewenste testresultaten opgelost worden. Als aanspreekpunt voor alle vragen en problemen die zich voordeden in de applicaties kon het team bij Floris terecht. Zo ondersteunde hij de gebruikers en kon het ontwikkelteam zich concentreren op het verbeteren en verder ontwikkelen van de systemen, gebaseerd op de wensen en feedback die ze via Floris ontvingen. 

Hoe werkt het proces van nieuwe zaadproeven? 

Een veredelaar maakt bij productontwikkeling altijd een proef met meerdere velden aan, bestaande uit verschillende variëteiten (rassen), om zo te kunnen vergelijken hoe de verschillende variëteiten op dat moment presteren. Het testen hiervan gebeurt over de hele wereld met als doel te kijken hoe de variëteiten presteren in verschillende wereld delen onder verschillende omstandigheden. Het testen kan gebeuren in onder andere de vollegrond, hightech en lowtech kassen. Het ligt aan de groentesoort hoelang zo een proef kan duren. Een meloen heeft een hele andere groeiperiode dan bijvoorbeeld een sla op waterteelt. Sommige selectieprogramma’s duren maar 20 dagen, terwijl andere wel maand of acht à negen kunnen duren. 

Groei digitaal bijhouden

Om proeven goed bij te houden worden deze aangemaakt in een digitaal systeem, waarna de data van deze proeven gecollecteerd wordt over tijd. Bij het collecteren van de data gaat een veredelaar naar dat veld om te beoordelen hoe de groei van het ras gaat. Gegevens als de locatie van de proef, de beoordeling van de eigenschappen van het ras en de eigenschappen van het veld worden vastgelegd. Hiervoor zijn digitale formulieren opgesteld, die de veredelaar op zijn tablet invult om het zo snel mogelijk in het onlinesysteem te krijgen.

Datacollectie inzichtelijk door inzet techniek 

De tablet synchroniseert de gegevens met het data warehouse zodat alle data op één centrale locatie staat. In het data warehouse worden allerlei links en calculaties met elkaar gemaakt, zodat je die data kan visualiseren in een BI Tool. Deze visualiseert de data in verschillende dashboards voor verschillende doeleinden. Gebruikers kunnen hierdoor de informatie analyseren, controleren op correctheid en complexe calculaties maken. De vraag “Welk ras willen we zaad produceren voor productie?” wordt nu echt gemaakt op basis van data.

Consultant Floris de Munk:

“In dit project zie je heel duidelijk wat data gedreven werken oplevert. Eén stukje data zegt niet zo heel veel, maar een hele hoop data van ontzettend veel verschillende rassen uit verschillende werelddelen zorgt ervoor dat je uitbreide analyses kunt maken en op deze manier als zaadbedrijf de beste rassen kan ontwikkelen om te produceren”. 

Floris vertelt verder:

“Een belangrijk onderdeel van de oplossing was het Field Data Platform. Dit platform biedt toegang tot alle veldwaarnemingen en stelt gebruikers in staat geavanceerde analyses te maken voor verschillende soorten gebruikers binnen het bedrijf. De gecombineerde inzet van mij als Support & Community Manager met het team heeft ervoor gezorgd dat de datakwaliteit en -integriteit te allen tijde zo goed mogelijk gewaarborgd werd. We hebben een centraal aanspreekpunt ingericht voor gebruikers, waarbij we de bedrijfsbehoefte hebben opgehaald en speciale verzoeken, trainingen en problemen met betrekking tot datacollectie en de visualisatie dashboards effectief hebben gecoördineerd.” 

Resultaat: een data gedreven strategie 

Een goede data gedreven strategie heeft vele voordelen bij het nemen van beslissingen. Dit is één van de speerpunten waar Bostec zich op focust. Het biedt gebruikers een objectieve en feitelijke basis voor hun besluitvorming, waardoor de risico’s op fouten of subjectieve interpretaties worden verminderd. Door het analyseren van relevante gegevens en het identificeren van patronen en trends, kunnen organisaties beter geïnformeerde beslissingen nemen en potentiële kansen of risico's opsporen. Daarnaast kan het hebben van een data gedreven aanpak helpen bij het identificeren van inefficiënties en het optimaliseren van bedrijfsprocessen, waardoor kosten kunnen worden bespaard en de operationele efficiëntie kan worden verbeterd. Het gebruik van data-analyse en visualisatie stelt bedrijven in staat om nieuwe inzichten te verkrijgen, klantgedrag beter te begrijpen en gerichte strategieën te ontwikkelen om de klanttevredenheid en concurrentiepositie te verbeteren.

Afsluitend geeft Floris aan:

“Ik ben enorm trots op de rol binnen dit project voor BASF’s vegetable seeds business. De samenwerking met het supportteam en gecombineerde inzet voor het waarborgen van een optimale dataflow en visualisatie hebben bijgedragen aan het succes van hoe het project is verlopen. We hebben gezien hoe deze manier van werken heeft bijgedragen aan het verbeteren van de operationele efficiëntie en het nemen van weloverwogen zakelijke besluiten.”

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Floris de Munk

In mijn aanpak beschouw ik innovatie en de integratie van digitale oplossingen als onmisbare pijlers voor het streven naar procesverbeteringen en het behalen van organisatiedoelen. Het is voor mij van belang dat proces, technologie en organisatie niet alleen op elkaar zijn afgestemd, maar ook in synergie optimaal functioneren.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Gestroomlijnd huurproces zorgt voor naadloos (ver)huur van hoogwerkers
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
Case
Vitens tijdelijk ‘blind’ tijdens firewall migratie
lees verder
Case
Moolenaar toekomstgericht door implementatie nieuw ERP
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Industrie
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.