Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Moolenaar
MARKTsegment
Industrie
blog & cases
Nieuwe klantwensen vragen vaak om aanpassingen in bestaande systemen. Zijn deze aanpassingen niet mogelijk? Dan kies je vaak, na een zorgvuldig selectieproces, voor een nieuw systeem. De toekomst gloort en je gaat samen met de leverancier aan de slag. En dan kan het gebeuren dat je midden in het implementatietraject vastloopt. Je hebt iemand nodig die jou helpt de gewenste veranderingen door te voeren. Die ervoor zorgt dat jouw team wordt gehoord. En dat zij juist worden ondersteund door de techniek. Moolenaar vroeg Bostec om hulp. Wij doken diep in de wereld van de sierteelt.

Wat zijn de succesfactoren die bij Moolenaar werkte?

1. Aandacht voor de mensen.

Medewerkers maken de organisatie. Zij weten heel goed wat wel en niet werkt. Zij weten wat wel en niet nodig is voor klanten. Doorvragen is essentieel. Goed luisteren en hen serieus nemen zorgt ervoor dat het team zich gehoord voelt.

2. De grote lijnen helder hebben en deze volgen.

Strak projectmanagement werkte niet (meer). Het project was reeds gestart en er was geen blauwdruk aanwezig. Daarom is er gekozen om binnen de kaders manoeuvreren en de kennis ‘bottom up’ te laten komen. Dit heet de ‘ontwikkelaanpak’ van een implementatie. Deze staat in contrast met de ‘blauwdruk methode’, waarvan bovenaf de eisen worden opgelegd. Als Moolenaar het project opnieuw zou starten zou er wellicht wel meer van de blauwdruk techniek gebruikt worden.

3. De leverancier ook eigenaar van de oplossing maken.

Zo werd zij ook verantwoordelijk voor het succes. Het creëren van deze samenwerking zorgt voor de realisatie.

4. Full commitment vanuit de leverancier en Bostec samen.

Samen zorgden we ervoor dat Moolenaar tijdens de transitie kon blijven leveren aan haar klanten.

5. Toepassen van nieuwe technieken, zoals een productieapp, waardoor de procesoptimalisatie kon plaatsvinden.

6. Centraal stellen van het proces.

De techniek en de organisatie werden hierop aangepast. Bostec had hierin ook veel kennis over het systeem en haar limieten. En was hierdoor ook een sparringpartner voor Moolenaar op dit gebied richting de leverancier.

"Verandering is een beweging en een reis. Gedurende die reis heb je een gids nodig. Als uiteindelijk het schip in rustiger vaarwater komt zal de reis voortgaan, maar moet je afscheid nemen van de gids. Dit heeft Bostec ons geleerd."

- Ian Rasmussen, COO Moolenaar  

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Kim de Graaf

Het inleven in de organisatie, de waarde en verbeteringen halen uit de mensen in de organisatie, waar mogelijk onderbouwd door data, om daardoor samen het hoogst haalbare resultaat te behalen, dat is waar ik voor ga!

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Gemeente Amsterdam verbetert leefbaarheid met behulp van “Intelligente Toegang”
lees verder
Case
Gestroomlijnd huurproces zorgt voor naadloos (ver)huur van hoogwerkers
lees verder
Case
Gelre Ziekenhuizen: Patiënt in regierol via eigen gezondheidsomgeving
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Industrie
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.