Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
segment
blog & cases
Wij hebben een hart voor de zorg. We begeleiden projecten binnen allerlei soorten zorgorganisaties en gaan samen voor het beste resultaat. Samen werken we naar succes en we gaan pas weg als het project is geslaagd, als het resultaat er staat en omarmd wordt door de organisatie.

Ons doel bij elke opdracht

Ons doel is altijd om zorgprofessionals blijer te maken met hun werk én eraan bij te dragen dat cliënten een betere kwaliteit van leven krijgen. Deze doelstelling toetsen we telkens bij ons team, in onze adviesopdrachten, projecten en systeemimplementaties. Hoe dit werkt in de praktijk? Senior Consultants Edwin van Putten en Elske Vermeij nemen je mee in vijf voorbeelden.

1. Implementatie van een EPD/ECD

Een EPD of ECD is een essentieel systeem in de organisatie voor behandelingen en de dagelijkse gang van zaken in de zorgverlening. Bij een implementatie van een EPD/ECD is het belangrijkst dat er geen gegevens verloren gaan. Door een gedegen dataconversie traject en in nauwe samenwerking met de zorgprofessionals realiseren we dit. Zij moeten fijn kunnen werken in de nieuwe situatie, met het nieuwe proces. Door samen de juiste keuzes te maken, wordt hun werk gemakkelijker en wordt de informatie eenvoudig geregistreerd en teruggevonden. Edwin geeft aan: ‘Door te zorgen voor de juiste manier van dataconversie, vergroten we het werkgeluk van de zorgprofessional. Dit draagt weer bij aan veilige zorg en betere ondersteuning van de cliënt’.

Wij hebben diverse systeemimplementaties bij ziekenhuizen en zorginstellingen mogen begeleiden (o,a. Haga, CuraMare, Alrijne, de Sint Maartenskliniek en de Baalderborg Groep).

2. Transitieprogramma’s in de zorg

In de zorg zijn proces, organisatie en techniek onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als adviseurs nemen wij soms meerdere rollen aan om te zorgen dat een traject echt wordt gerealiseerd. Zo ook tijdens een transitietraject in de kraamzorg van Careyn. Elske: ‘Bij Careyn heb ik zelf veel geleerd over IT-migraties en het herontwerpen van processen. Alle rollen, waarmee wij klanten kunnen helpen, kwamen aan bod. Van ontwerp, projectmanagement, change- & implementatiemanagement tot interim-management. Door de medewerkers te betrekken, werden zij eigenaren van de verandering en werd het administratieve proces slimmer ingericht. Door het gehele proces onder de loep te nemen, te wijzigen en te verbeteren kunnende zorgprofessionals nog fijner hun werk doen en krijgen de cliënten betere zorg’.

3. Uitbesteding niet-core activiteiten

ICT is voor een zorgorganisaties vaak een ‘niet-core’ activiteit. Dit geldt zeker voor hardware als laptops, telefoons, netwerken etc. Het (blijven) onderhouden van dit soort apparatuur vergt veel kennis en tijd, die vaak niet voorhanden is in de organisatie. Edwin en Elske: ‘Door de ICT-organisatie als een regie-organisatie in te richten en te zorgen dat alleen de core business goed door eigen mensen wordt ondersteund en de andere zaken door een externe professionele partner, kunnen de eigen mensen optimale ondersteuning bieden aan de zorgprofessional. Dit komt het werkgeluk van die zorgprofessional weer ten goede. De zorgprofessional kan de juiste zorg aan de cliënt geven en wordt ondersteund met de juiste middelen. Bij de Baalderborg Groep hebben we zo’n outsourings-traject mogen begeleiden en je ziet dat dit werkt’.

4. Van reactieve zorg naar pro-actieve zorg

Edwin geeft aan: ‘Door inzet van domotica is heel veel mogelijk. De leefomgeving van de cliënt wordt gemonitord zonder dat dit inbreuk doet op zijn of haar leefomstandigheden. Domotica geeft informatie over de actuele situatie bij de cliënt en met juist gebruik van data uit domotica is het mogelijk in te grijpen in de situatie zelfs vóórdat er iets gebeurt. Dat is natuurlijk prachtig en een enorm voordeel voor zowel de cliënt, de mantelzorger als de zorgprofessional. Advisering over domotica en de implementatie hiervan hebben we bij de Baalderborg Groep gerealiseerd. Daar word ik oprecht blij van’.

5. Langer thuis wonen door inzet techniek

Door inzet van techniek is het mogelijk om mensen thuis te behandelen of te ondersteunen en er zo voor te zorgen dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Zo geeft thuisalarmering, als onderdeel van thuiszorg, de cliënt in zijn of haar eigen huis meer veiligheid, waardoor de cliënt thuis kan blijven wonen. Een professionele zorgcentrale en opvolging van de alarmsituaties is dan wel vereist. Implementatie van deze techniek en outsourcing van de zorgcentrale hebben we gerealiseerd bij thuiszorgorganisatie CuraMare. Edwin: ‘Een mooi traject, waarbij CuraMare haar diensten verder kon professionaliseren en de cliënten gewaarborgd blijven van optimale zorg op het moment dat het nodig is. Dit is een traject dat zowel voor de zorgprofessional als voor de cliënt heel positief is’.

‘Thuisdialyse is ook een mooie nieuwe ontwikkeling. Bij Dialyse Centrum Groningen hebben we onderzoek gedaan naar mogelijke verbeteringen, door te kijken naar de benodigde proceswijzigingen bij het dialysecentrum. De verpleegkundige wordt regievoerder i.p.v. uitvoerder. Zij monitort, met ondersteuning van de zorgcentrale, de thuissituatie. Hierdoor groeit de verpleegkundige in haar rol. Belangrijk voordeel voor de cliënt is dat reizen niet meer nodig is en dat dialyseren minder impact heeft op haar leven. Een mooi resultaat, vervolgt Elske.

Zorgeloos leven, daar gaan we voor

Bovenstaande cases zijn niet mogelijk zonder data. Door juist datagebruik creëren we informatie die de processen ondersteunen en de zorgprofessional voorziet van juiste informatie op het juiste moment. Dit verbetert de kwaliteit van leven van de cliënt doordat de zorg minder impact heeft op het direct leven. Het is onze taak om te werken aan een resultaat dat wél werkt; door de organisatie te laten groeien, de processen aan te laten sluiten en de juiste technische middelen te adviseren en implementeren.

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Elske Vermeij

Ik heb een fascinatie voor mensen & processen. Ik vind het heerlijk om in samenspel met organisaties processen te optimaliseren, het liefst in een maatschappelijk relevante sector, zoals de zorg of het sociaal domein. Bovenal ben ik een mensen-mens en weet door mijn enthousiasme en verbindend vermogen anderen mee te nemen. Ik verbind mensen aan visie, breng structuur aan en weet snel tot de kern door te dringen.

bekijk pagina
Edwin van Putten

Kenmerkend voor Edwin is dat hij werkt naar concreet resultaat door mensen in hun kracht te zetten en boven zichzelf te laten uitstijgen. Hij zorgt voor overzicht door processen te doorgronden en dit te verwoorden. Daarnaast begeleidt hij veranderingen op het gebied van digitale transformaties.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Blog
Aanpakken schaarste zorgpersoneel vereist creativiteit & lef
lees verder
Blog
Impact maken, op het leven van mensen
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.