Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
MARKTsegment
blog & cases

In deze blog geven Interim Managers Marc Janssen en Thom Aussems je tips om een ERP-implementatie te laten slagen. Op basis van jarenlange betrokkenheid bij complexe trajecten laten ze zien welke keuzes het verschil maken tussen een technisch project en een succesvolle organisatieverandering door digitalisering IT/IV.

2.Harmoniseer processen vóórdat je gaat automatiseren

Wat niet werkt
Een veelvoorkomend patroon: elke afdeling heeft zijn eigen werkwijze ontwikkeld. Vaak met goede redenen. Maar in een ERP-systeem wordt dat al snel duur maatwerk.

Wat wel werkt
Harmoniseren is cruciaal. Zorg dat dezelfde processen op alle afdelingen op dezelfde manier verlopen. Denk aan inkoop, urenregistratie, projectadministratie, facturatie.

Dat vraagt overleg.  

En soms ook het loslaten van ‘zo doen wij het altijd al’. Maar het levert veel op: minder maatwerk in het systeem, lagere beheerkosten, eenvoudiger inwerken van nieuwe collega’s en last but not least meer uitwisselbaarheid van medewerkers tussen teams. Je moet standaardiseren om te kunnen flexibiliseren. Hoe meer varianten in processen, hoe minder wendbaar je wordt.

Doe een gezamenlijke fit-analyse met de leverancier

Wat niet werkt
Een fit-analyse bekijkt de verschillen tussen wat jij nodig hebt en wat het systeem standaard kan. Behandel deze fit-analyse niet als een papieren exercitie.

Wat wel werkt
Neem de fit-analyse serieus. Het is zorgvuldig, gezamenlijk werk. Je doet dit samen met de leverancier én met proceseigenaren uit de business.

Belangrijke vragen daarbij zijn: sluit de standaardfunctionaliteit voldoende aan op onze processen? Of: Waar wijken we af? En waarom eigenlijk? Maar ook: Is maatwerk echt nodig? Of kunnen we beter onze werkwijze aanpassen? En ten slotte: Wat betekenen keuzes nu voor kosten en beheer in de toekomst?

Door dit samen te doen, ontstaat er wederzijds begrip. De leverancier begrijpt hierna beter wat voor de organisatie echt essentieel is. En jullie zien helder welke inspanning, kosten en risico’s bij maatwerk horen.

Marc: “Deze 3 tips zijn natuurlijk geen garantie op een vlekkeloos traject. Maar het vergroot de kans dat je ERP-implementatie echt bijdraagt aan iets waar iedereen naar op zoek is: rust, overzicht en grip op de bedrijfsvoering.”

Daarom Arlande

Bij Arlande begeleiden we organisaties bij digitale transities. Niet alleen met oog voor techniek, maar juist voor de mensen die ermee moeten werken. Onze overtuiging? Betrek medewerkers van de werkvloer en denk goed na over hoe je wil samenwerken.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Thom Aussems

Thom werkt graag in een dynamische en complexe omgeving en brengt hier de juiste structuur in aan. Ideeën zet hij om naar concrete verbeteringen die dan ook echt bijdragen aan de strategische doelstellingen.

bekijk profiel
Marc Janssen

Marc Janssen, Lead vakgroep Lijnmanagement bij Arlande publiceert veelal vanuit zijn eigen verwondering over thema’s bij klanten en maatschappij.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Blog
IT-architectuur voor flexibel onderwijs: OKE en OKX
lees verder
Blog
Stafafdelingen: van kostenpost naar waardecreator
lees verder
Blog
Zorgdomotica als hefboom voor mensgerichte én efficiënte zorg
lees verder
Blog
Do’s and don’ts bij ERP-implementatie Boskalis door Edwin van Putten
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.