Jan Kramer ondersteunde door de jaren heen diverse projectteams binnen Rijkswaterstaat. Jan vertelt: ‘Als projectteam zijn we verantwoordelijk voor het Beheer en Onderhoud van het ‘Droge Areaal’. Denk hierbij aan de wegen, verzorgings- plaatsen en ‘kunstwerken’ zoals viaducten, vaste bruggen, aquaducten en ecoducten. Al deze assets moeten voldoen aan veiligheidseisen en voorzien in een goede beschikbaarheid van het Rijkswegennet. Als team buigen we ons hierover en de processen- en ketenoptimalisatie die hiervoor nodig is. Mijn rol als technisch adviseur is om dit vanuit het technisch perspectief zo goed mogelijk te begeleiden en bij te sturen’.
Bostec levert toegevoegde waarde door snel te schakelen binnen een grote, complex ingerichte organisatie. Jan: ‘Door mijn jarenlange ervaring ken ik de organisatie van binnen en van buiten. Het hebben van een groot netwerk binnen en buiten de Rijkswaterstaatorganisatie is een groot voordeel’.
RWS is een grote organisatie, met in het verleden een decentrale autonome organisatiestructuur. Er is een informatielandschap ontstaan, wat moeilijk beheersbaar is en niet altijd invulling geeft aan een centrale informatiebehoefte.
RWS zit midden in de transitie naar het op orde krijgen van haar uitgebreide informatiehuishouding. Bostec helpt bij het bepalen van de behoefte vanuit de inhoud én houdt rekening met de randcondities die spelen op het vlak van systeeminrichting. Het inrichten van processen om deze informatie te ontsluiten en te vertalen naar begrijpelijke managementinformatie hoort hier natuurlijk ook bij.
Data gedreven procesmanagement is hot, ook op het gebied van operationeel assetmanagement. RWS heeft bijvoorbeeld een pilot lopen over ‘toestandsinformatie’. ‘We gebruiken sensordata van voertuigen over de toestand van de wegverharding. De gegenereerde data wordt door slimme algoritmes. De informatie die wordt opgehaald worden toegevoegd aan de jaarlijkse inspectie door speciale meetwagens. De opgehaalde informatie uit de ‘big data’ moet een toepassing krijgen in de dagelijkse processen van beheer en onderhoud.
Het is en blijft een superleuke uitdaging om publieke doelen te realiseren en een overheids- organisatie in het mobiliteitssegment te helpen professionaliseren’, concludeert Jan.
Bosted is onderdeel van Arlande.
“I have no special talent, I ’m only passionately curious.” (Albert Einstein) Een toepasselijke quote, waarin ik mezelf erg herken. Dit, samen met bijna 40 jaar multidisciplinaire werkervaring heeft gemaakt tot wie ik ben. Onconventioneel denken, in combinatie met oog voor de mens en zijn/haar omgeving zorgen voor oplossingen met werkplezier!
bekijk profiel