Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Rijkswaterstaat
segment
blog & cases
Rijkswaterstaat (RWS) heeft, als de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, een belangrijke maatschappelijke opdracht: Samen met partners werken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Hiermee dient RWS het publieke belang, waarbij continue afwegingen gemaakt moeten worden tussen gestelde doelen, beschikbare budgetten en politieke verantwoording. Bostec helpt Rijkswaterstaat al vele jaren haar doelen te realiseren, rekening houdend met alle invloedfactoren en stakeholders.

Jan Kramer ondersteunde door de jaren heen diverse projectteams binnen Rijkswaterstaat. Jan vertelt: ‘Als projectteam zijn we verantwoordelijk voor het Beheer en Onderhoud van het ‘Droge Areaal’. Denk hierbij aan de wegen, verzorgings- plaatsen en ‘kunstwerken’ zoals viaducten, vaste bruggen, aquaducten en ecoducten. Al deze assets moeten voldoen aan veiligheidseisen en voorzien in een goede beschikbaarheid van het Rijkswegennet. Als team buigen we ons hierover en de processen- en ketenoptimalisatie die hiervoor nodig is. Mijn rol als technisch adviseur is om dit vanuit het technisch perspectief zo goed mogelijk te begeleiden en bij te sturen’.

Bostec levert toegevoegde waarde door snel te schakelen binnen een grote, complex ingerichte organisatie. Jan: ‘Door mijn jarenlange ervaring ken ik de organisatie van binnen en van buiten. Het hebben van een groot netwerk binnen en buiten de Rijkswaterstaatorganisatie is een groot voordeel’.

RWS is een grote organisatie, met in het verleden een decentrale autonome organisatiestructuur. Er is een informatielandschap ontstaan, wat moeilijk beheersbaar is en niet altijd invulling geeft aan een centrale informatiebehoefte.

RWS zit midden in de transitie naar het op orde krijgen van haar uitgebreide informatiehuishouding. Bostec helpt bij het bepalen van de behoefte vanuit de inhoud én houdt rekening met de randcondities die spelen op het vlak van systeeminrichting. Het inrichten van processen om deze informatie te ontsluiten en te vertalen naar begrijpelijke managementinformatie hoort hier natuurlijk ook bij.

Beheer en onderhoud verbeteren door IoT

Data gedreven procesmanagement is hot, ook op het gebied van operationeel assetmanagement. RWS heeft bijvoorbeeld een pilot lopen over ‘toestandsinformatie’. ‘We gebruiken sensordata van voertuigen over de toestand van de wegverharding. De gegenereerde data wordt door slimme algoritmes. De informatie die wordt opgehaald worden toegevoegd aan de jaarlijkse inspectie door speciale meetwagens. De opgehaalde informatie uit de ‘big data’ moet een toepassing krijgen in de dagelijkse processen van beheer en onderhoud.

Het is en blijft een superleuke uitdaging om publieke doelen te realiseren en een overheids- organisatie in het mobiliteitssegment te helpen professionaliseren’, concludeert Jan.

Bosted is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Balans vinden op de luchthaven tijdens COVID-19
lees verder
Case
Marente - Resultaat gericht innoveren in de VVT vraagt om verbinding
lees verder
Case
Gelre Ziekenhuizen: Patiënt in regierol via eigen gezondheidsomgeving
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.