Om Nederland goed in te richten en ingericht te houden, is continu onderhoud en verbetering nodig. Als kennisplatform werkt CROW al meer dan 30 jaar in verschillende vormen samen met diverse partners aan richtlijnen, opleidingen en praktische tools. Zij ondersteunt en speelt een centrale rol bij het vinden van de juiste antwoorden die haar opdrachtgevers helpen bij het maken van beleid en de uitvoering ervan.
De ruim 130 medewerkers van CROW werken (grotendeels) in zelforganiserende teams. Als organisatie wenste CROW echter bewuste keuzes te kunnen maken ten aanzien van de strategische richting en het uitvoeren van projecten. Ook was het binnen CROW belangrijk om de kosten en benodigde uren voor projecten beter in te kunnen schatten. Om dat te realiseren introduceerde zij de Agile methodiek, welke de interne verbinding tussen collega’s diende te verbeteren om uiteindelijk ook externe verbindingen van buiten naar binnen te halen.
Kira startte door het voeren van gesprekken met allerlei rollen en functies binnen CROW. Hierdoor ontstond een netwerk van beelden en verhalen die zij uiteindelijk kon gebruiken voor haar analyse. Zodra zij het helder in kaart had gebracht, kon ze beginnen met het opzetten van de bassistructuur. Vanuit de vraag om sturing op projecten (portfoliomanagement) ontstond de behoefte aan een inhoudelijke strategie, zodat CROW gedurende haar werkzaamheden en projecten bewustere keuzes kon maken. Als strategisch adviseur is Kira begonnen met het inzichtelijk krijgen van de strategische richting, het vormgeven van een nieuw strategisch proces en de inrichting van de organisatie naar aanleiding daarvan.
Het door Kira ontwikkelde inzicht in de wereld van CROW, met bijpassende CROW-wereldkaart, zorgde voor verdieping in de strategische speerpunten. De wereldkaart kent zeven werelddelen, ieder met zijn eigen landen en provincies waar de producten van CROW op geplot konden worden. Zo werd ineens duidelijk hoeveel CROW doet, wat tot welk strategische thema (werelddeel) behoort en hoe de verschillende projecten en producten zich tot elkaar verhouden. Door dit inzicht kon er bovendien vanuit verschillende disciplines worden meegedacht over de vorm, benodigde tijd, geld, kwaliteit en competenties voor de werkzaamheden die CROW uitvoert. Ook werd de wereldkaart omgezet naar PowerBI, zodat er analyses op uitgevoerd konden worden.
De door Kira ontwikkelde wereldkaart bleek een passend symbool voor het kennisplatform in water- en wegenbouw. Het gaf energie en zorgde voor draagvlak. De tool zorgde bovendien voor een gezamenlijke visie, waardoor een overkoepelende samenwerking binnen de teams kon worden vormgegeven. Op basis van de zeven hoofdthema’s uit de wereldkaart werd door Kira een inhoudelijke strategie uitgewerkt, waarop strategische (meerjaren) keuzes kunnen worden gemaakt en uitgevoerd.
Het gehele traject heeft CROW beter inzicht gegeven op datgene waar de teams elkaar kunnen vinden en waarbinnen medewerkers kunnen samenwerken. Bovendien heeft het hen geleerd om niet enkel vanuit een eigen visie te denken, maar bovenal vanuit de wensen van gebruikers. Door doelstellingen aan elkaar te koppelen werd het mogelijk om met meerdere teams binnen één thema toe te werken naar het uiteindelijk beoogde doel. Zo is per team inzichtelijk wat er gebeurt, op welk niveau en welk project daaraan gekoppeld is.
Gedreven adviseur en organisatie ontwikkelaar met brede kennis binnen sectoren en met verschillende specialismen. Opdrachten kenmerken zich door een strategische component, behoefte aan focus en verbinding en een mensgerichte aanpak.
bekijk profiel