Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
segment
blog & cases
No items found.
Meer dan ooit wordt er digitaal geëxamineerd in het onderwijs. Eén van de vragen waar onderwijsinstellingen voor staan is: hoe kunnen deze examens op een veilige manier digitaal afgenomen worden?

Meer dan ooit wordt er digitaal geëxamineerd in het onderwijs. Eén van de vragen waar onderwijsinstellingen voor staan is: hoe kunnen deze examens op een veilige manier digitaal afgenomen worden? Zo ook bij ROC Nijmegen, een school met 10.000 studenten op locaties in Nijmegen en Boxmeer. Albert Zeggelaar, onderwijsdirecteur en opdrachtgever, wilde graag inzicht krijgen in de situatie m.b.t. digitale examinering. Deze vraag heeft hij neergelegd bij Kasper Nobel van advies- en managementbureau Arlande. In dit interview wordt ingegaan op zijn opdracht en hoe hij aan de slag is gegaan. 

Wat was de situatie toen je de opdracht startte, Kasper?

“Het was bekend dat de veilige afname van digitale examens aandacht nodig had, maar nog niet wat voor aandacht precies en in welke mate. Het inzicht en het overzicht ontbrak nog. De huidige en gewenste afname van digitale examens was bijvoorbeeld nog onduidelijk. Het was nog niet gelukt dit in beeld te krijgen. Daar ben ik dan ook vrij snel mee gestart. Dit als onderdeel van een integrale analyse en hier heb ik zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek voor gedaan. Ook een grondige data-analyse gericht op digitale examens was hier onderdeel van. Hierdoor kon ik per onderwijsteam de situatie in beeld brengen en inzicht krijgen in onder andere om hoeveel digitale examens het gaat.”

Integrale Analyse

Om hoeveel digitale examens bleek het te gaan bij ROC Nijmegen?

“We bleken het uiteindelijk over meer dan 12.500 digitale afname momenten te hebben en dat was nog niet eens op basis van alle onderwijsteams. Een flink volume dus.”

Wat waren de belangrijkste vragen in het onderzoek?

“Een groot vraagstuk bleek hoe het veilig afnemen van digitale examens te organiseren. Nadat ik in beeld had gebracht welke onderwijsteams welke digitale examens afnemen, ben ik begonnen met het uitzoeken hoe de beveiliging was geregeld en hoe dat was georganiseerd. Hiervoor is de hele keten van digitale examinering in beeld gebracht. Natuurlijk maakte daar ook een uitgebreide procesanalyse onderdeel van uit.”

En toen?

“Op basis van alle verkregen informatie ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden om de processen te digitaliseren. En ik heb ook gekeken naar wat er in de toekomst op het ROC afkomt. Dat is met name het flexibiliseren van het onderwijs. Dat is best een pittig vraagstuk en dat betekent dat je de huidige digitaliseringvraagstukken wil belichten vanuit je toekomstige architectuur die nodig is voor je beoogde mate van flexibilisering.” (Tip van de redactie: lees voor tips hierover het artikel Vijf tips voor complexiteitsreductie bij flexibel onderwijs).

Wat leverde het onderzoek uiteindelijk op?

“Uiteindelijk leverde het een vijftal verbeterthema’s op, gericht op duurzame verbetering, met daarin per thema een werklijst, ofwel een backlog. Hiervoor is een taskforce opgezet waar mijn collega Ruud Martin de leiding over heeft. Het opzetten van die taskforce heb ik ook begeleid.”

In onderstaand plaatje staan de verbeterthema’s per werkgroep aangegeven onder ‘Verbeterthema’s (analyse)’. De verbeterhema’s zijn toegewezen aan een werkgroep en de werkgroepen zijn afgezet tegen een tijdsperiode waar de werkgroepen zich op richten.

Structuur Taskforce; hierin zijn ook nog de uitkomsten van twee lopende analyses toegevoegd (professionaliseren en eigenaarschap)

Jouw toegevoegde waarde in deze opdracht?

“Wat in ieder geval prettig is, is dat ik handig ben met allerlei tooling op het gebied van data- en procesanalyse. En wat essentieel bleek, was de integrale aanpak. Niet ieder probleem als een los iets benaderen, maar vanuit het perspectief dat delen onderdeel uitmaken van een geheel. Dat moet je wel durven, want vooral in het begin stond de scope van mijn opdracht daardoor niet vast. Uiteindelijk werd de opdracht ‘een verkenning en analyse rondom het veilig afnemen van digitale examens.’ Wat erg geholpen heeft is het wekelijks overleg met het kernteam over de voortgang en het voortschrijdend inzicht. Op basis van opgedane inzichten kon snel bijgestuurd worden als dat nodig was. En ten slotte mijn betrokkenheid bij het op te leveren resultaat. Ik voelde heel erg het belang van de opdracht en de verantwoordelijkheid om met een goed eindresultaat te komen. Dit is des te meer belangrijk omdat de analyse eigenlijk pas de start is van het traject. Wat mij daarbij ook veel energie gaf is dat de mensen die ik sprak bij ROC Nijmegen heel erg betrokken zijn en ook graag willen verbeteren.”

Achtergrond patroon
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Rieks Oosting:
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Kasper Nobel

Als business consultant ben ik bij klanten veelal betrokken bij digitale projecten en transformaties. Daarnaast werk ik intern bij Arlande aan productontwikkelingen en digitale innovaties.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle interviews & blogs