
Professie | Verandermanager |
Woonplaats | Roden |
WERKGEVERS
COMPETENTIES
OPLEIDINGEN EN ERVARING
TALEN
PERSOONLIJKE ACHTERGROND EN MOTIVATIE
OPDRACHTOMSCHRIJVING
ROL | Sr. Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | UWV | IV-Directeur SMZ |
JAAR | 2019 - Heden |
RESULTAAT | |
Het UWV is een landelijk programma gestart met als doel het mogelijk maken en stimuleren, veilig alle informatie uit te kunnen wisselen die klanten en andere externe partijen van het UWV, willen en mogen uitwisselen. De wet AVG fungeert hierbij als aanjager. Het UWV wisselt in hoge mate bijzondere persoonsgegevens uit met klanten. Om dit ook veilig digitaal te kunnen zijn nog onvoldoende mogelijkheden binnen het UWV beschikbaar. Hiervoor zijn onder mijn verantwoordelijkheid onderstaande projecten gestart:
Het programma is opgedeeld in oriëntatie-, realisatie- en implementatiefase. Na decharge van de orientatie fase en akkoord op het vervolgplan door de RvB in maart, heeft het programma een extra opdracht gekregen van de RvB. HIerbij is ons gevraagd om versneld, in vier weken, naar 2500 medewerkers de applicatie vast via een noodspoor uit te rollen. Gezien de gevoeligheid van de informatie waarmee gewerkt wordt, moet het met maximale kwaliteit op de gebieden Privacy bewustzijn, spelregels en gebruik van de applicatie. Hiervoor hebben we samen met de leverancier webinars ingericht. Na de uitvoering van het gevraagde noodspoor werken we nu verder aan de voorbereiding van de UWV brede uitrol. |
ROL | Teamleider ICT / Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Gemeente Noordenveld | Manager Bedrijfsvoering |
JAAR | 2018 - 2019 |
RESULTAAT | |
De gemeente Noordenveld is een middelgrote gemeente die zelfstandig haar taken uitvoert. Het afgelopen jaar ik het team informatisering en automatisering geleid (22 medewerkers). Doordat het team in de afgelopen jaren niet de aandacht heeft gekregen die het verdiende, was er het nodige te doen aan teamontwikkeling en professionalisering. In de afgelopen jaren is er te weinig in ICT geïnvesteerd waardoor ook op technisch vlak er een achterstand is ontstaan. Het belang van goede ICT werd onderschat. Na het creëren van bewustzijn bij het MT heb ik de ruimte gekregen om een verbeter traject te starten. Door het laten uitvoeren van een ICT-Scan en samen met de uitvoerende afdelingen vormgeven van een I-Visie, werd zichtbaar waar de gemeente staat en waar ze graag naar toe wil. In een verbeterplan is dit door mij bij elkaar gebracht. In dit proces is het MT betrokken maar ook zijn College en Raad middels presentaties door mij geïnformeerd, meegenomen en waar nodig is akkoord gevraagd en verkregen en zijn de middelen beschikbaar gesteld. De gestarte verbeter trajecten zijn, her-implementatie van Topdesk, verbeteren van de inrichting van het zaaksysteem, professionaliseren van beheer, vervangen van de werkplekken met een meer flexibele oplossing. Maar ook de ondersteunende processen als verbeteren van de financiële huishouding van ICT, opstellen van projectenkalender en centraliseren van ICT-Inkoop maken onderdeel uit van het verbeterplan. Naast deze veranderingen en vernieuwing was ik als lijnmanager verantwoordelijk voor de HRM-processen en P&C-cyclus van mijn team. |
ROL | Crisimanager |
OPDRACHTGEVER | DUO | Manager Examens |
JAAR | 2017 - 2018 |
RESULTAAT | |
Domein Examens binnen DUO is ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van taken rond inburgering. Hierbij is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de opdrachtgever. Door de grote toestroom van asielmigranten in 2015/2016 zijn er lange wachttijden ontstaan in het proces inburgering. Op verzoek van de Directeur Registers en Examens heb ik een taskforce ingericht waaruit een actieplan is voortgekomen die er uiteindelijk toe heeft geleid dat de wachttijden genormaliseerd zijn. Dit alles in nauw overleg met zowel ketenpartners als ook het verantwoordelijke ministerie. Hiernaast heb ik de borging ingericht rond gegevens- en trendanalyse om problemen in de toekomst eerder te signaleren. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Dienst Uitvoering Onderwijs | Directeur Registers en Examens |
JAAR | 2016 - 2018 |
RESULTAAT | |
Het project ‘Modernisering Examenlandschap’ bestaat uit meerdere deelprojecten die ten doel hebben om de legacysystemen die DUO gebruikt voor de uitvoering van de examens uit te faseren en een nieuw systeem op te leveren/te implementeren . Hoewel de doelstelling, het vervangen van systemen, niet direct beleidsvernieuwing in zich heeft, wordt het project wel vanuit het beleidsportfolio gefinancierd en worden i.v.m. de langere looptijd, waar noodzakelijk, ook nieuwe beleidsopdrachten meegenomen. Een hoofdtaak van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is het organiseren van school-, staats- en inburgeringsexamens. DUO maakt al sinds de jaren ’80 gebruik van het systemen EOS* en hieraan zijn zo’n 10 jaar geleden de MS-Acces applicaties POL en REM* toegevoegd). Door de vele workarounds in Excel en Access worden deze legacysystemen steeds lastiger onderhoudbaar en lopen tegen hun grenzen aan. Daarnaast worden POL en REM beheerd en doorontwikkeld door een zeer kleine externe partij. Hierdoor is ervoor gekozen om het gehele examenlandschap te gaan moderniseren. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Dienst Uitvoering Onderwijs | Directeur Registers en Examens |
JAAR | 2013 - 2017 |
RESULTAAT | |
Begin 2013 heeft DUO de het verzoek gekregen vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de organisatie van de Basisexamens Inburgering Buitenland over te nemen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Na het uitbrengen van een Uitvoeringstoets heeft DUO de opdracht gekregen. |
OVERZICHT OPDRACHTEN
ROL | Sr. Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | UWV | IV-Directeur SMZ |
JAAR | 2019 - Heden |
RESULTAAT | |
Het UWV is een landelijk programma gestart met als doel het mogelijk maken en stimuleren, veilig alle informatie uit te kunnen wisselen die klanten en andere externe partijen van het UWV, willen en mogen uitwisselen. De wet AVG fungeert hierbij als aanjager. Het UWV wisselt in hoge mate bijzondere persoonsgegevens uit met klanten. Om dit ook veilig digitaal te kunnen zijn nog onvoldoende mogelijkheden binnen het UWV beschikbaar. Hiervoor zijn onder mijn verantwoordelijkheid onderstaande projecten gestart:
Het programma is opgedeeld in oriëntatie-, realisatie- en implementatiefase. Na decharge van de orientatie fase en akkoord op het vervolgplan door de RvB in maart, heeft het programma een extra opdracht gekregen van de RvB. HIerbij is ons gevraagd om versneld, in vier weken, naar 2500 medewerkers de applicatie vast via een noodspoor uit te rollen. Gezien de gevoeligheid van de informatie waarmee gewerkt wordt, moet het met maximale kwaliteit op de gebieden Privacy bewustzijn, spelregels en gebruik van de applicatie. Hiervoor hebben we samen met de leverancier webinars ingericht. Na de uitvoering van het gevraagde noodspoor werken we nu verder aan de voorbereiding van de UWV brede uitrol. |
ROL | Teamleider ICT / Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Gemeente Noordenveld | Manager Bedrijfsvoering |
JAAR | 2018 - 2019 |
RESULTAAT | |
De gemeente Noordenveld is een middelgrote gemeente die zelfstandig haar taken uitvoert. Het afgelopen jaar ik het team informatisering en automatisering geleid (22 medewerkers). Doordat het team in de afgelopen jaren niet de aandacht heeft gekregen die het verdiende, was er het nodige te doen aan teamontwikkeling en professionalisering. In de afgelopen jaren is er te weinig in ICT geïnvesteerd waardoor ook op technisch vlak er een achterstand is ontstaan. Het belang van goede ICT werd onderschat. Na het creëren van bewustzijn bij het MT heb ik de ruimte gekregen om een verbeter traject te starten. Door het laten uitvoeren van een ICT-Scan en samen met de uitvoerende afdelingen vormgeven van een I-Visie, werd zichtbaar waar de gemeente staat en waar ze graag naar toe wil. In een verbeterplan is dit door mij bij elkaar gebracht. In dit proces is het MT betrokken maar ook zijn College en Raad middels presentaties door mij geïnformeerd, meegenomen en waar nodig is akkoord gevraagd en verkregen en zijn de middelen beschikbaar gesteld. De gestarte verbeter trajecten zijn, her-implementatie van Topdesk, verbeteren van de inrichting van het zaaksysteem, professionaliseren van beheer, vervangen van de werkplekken met een meer flexibele oplossing. Maar ook de ondersteunende processen als verbeteren van de financiële huishouding van ICT, opstellen van projectenkalender en centraliseren van ICT-Inkoop maken onderdeel uit van het verbeterplan. Naast deze veranderingen en vernieuwing was ik als lijnmanager verantwoordelijk voor de HRM-processen en P&C-cyclus van mijn team. |
ROL | Crisimanager |
OPDRACHTGEVER | DUO | Manager Examens |
JAAR | 2017 - 2018 |
RESULTAAT | |
Domein Examens binnen DUO is ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van taken rond inburgering. Hierbij is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de opdrachtgever. Door de grote toestroom van asielmigranten in 2015/2016 zijn er lange wachttijden ontstaan in het proces inburgering. Op verzoek van de Directeur Registers en Examens heb ik een taskforce ingericht waaruit een actieplan is voortgekomen die er uiteindelijk toe heeft geleid dat de wachttijden genormaliseerd zijn. Dit alles in nauw overleg met zowel ketenpartners als ook het verantwoordelijke ministerie. Hiernaast heb ik de borging ingericht rond gegevens- en trendanalyse om problemen in de toekomst eerder te signaleren. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Dienst Uitvoering Onderwijs | Directeur Registers en Examens |
JAAR | 2016 - 2018 |
RESULTAAT | |
Het project ‘Modernisering Examenlandschap’ bestaat uit meerdere deelprojecten die ten doel hebben om de legacysystemen die DUO gebruikt voor de uitvoering van de examens uit te faseren en een nieuw systeem op te leveren/te implementeren . Hoewel de doelstelling, het vervangen van systemen, niet direct beleidsvernieuwing in zich heeft, wordt het project wel vanuit het beleidsportfolio gefinancierd en worden i.v.m. de langere looptijd, waar noodzakelijk, ook nieuwe beleidsopdrachten meegenomen. Een hoofdtaak van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is het organiseren van school-, staats- en inburgeringsexamens. DUO maakt al sinds de jaren ’80 gebruik van het systemen EOS* en hieraan zijn zo’n 10 jaar geleden de MS-Acces applicaties POL en REM* toegevoegd). Door de vele workarounds in Excel en Access worden deze legacysystemen steeds lastiger onderhoudbaar en lopen tegen hun grenzen aan. Daarnaast worden POL en REM beheerd en doorontwikkeld door een zeer kleine externe partij. Hierdoor is ervoor gekozen om het gehele examenlandschap te gaan moderniseren. |
ROL | Productowner |
OPDRACHTGEVER | Dienst Uitvoering Onderwijs | Manager Examens |
JAAR | 2014 - 2016 |
RESULTAAT | |
In de rol van Productowner was ik verantwoordelijk voor het opstarten van het Agile werken binnen het domein examens en daarmee sturing geven aan het werkpakket van een aantal ontwikkelteams. Begeleiden van de transitie van het werken met DEV/OPS en BAT. Vanuit deze rol betrokken bij operationele overleggen met ketenpartners en opdrachtgever. Managen van de stakeholders en opstellen van meerjarenbegrotingen, ontwikkelagenda en aansluiten bij beleidsontwikkeling behoorden tot de taken als ook adviseren richting verschillende beleidsdirecties aangaande door ontwikkelen van het beleid rond inburgering en naturalisatie. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Dienst Uitvoering Onderwijs | Directeur Registers en Examens |
JAAR | 2013 - 2017 |
RESULTAAT | |
Begin 2013 heeft DUO de het verzoek gekregen vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de organisatie van de Basisexamens Inburgering Buitenland over te nemen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Na het uitbrengen van een Uitvoeringstoets heeft DUO de opdracht gekregen. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Dienst Uitvoering Onderwijs | Directeur Registers en Examens |
JAAR | 2013 - 2014 |
RESULTAAT | |
In 2014 heeft DUO een nieuwe taak ten uitvoering gekregen te weten het organiseren en kunnen laten afnemen van de examens in het kader van de Wet Financieel Toezicht (WFT). Dit in opdracht van het Ministerie van Financiën. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Dienst Uitvoering Onderwijs | Directeur Registers en Examens |
JAAR | 2011 - 2013 |
RESULTAAT | |
Doel van het project was een ingerichte beheer- en regieorganisatie welke de ondersteuning, beheer, implementatie en ketenregie in de kinderopvang-keten kon besturen, ondersteunen en uitvoeren. In opdracht van het ministerie van Sociale is door ICTU het register LRKP gebouwd. Dit register wordt via de DUO infrastructuur ontsloten als onderdeel van het Kinderopvang toeslag proces. De besturing op het beheer en de doorontwikkeling is middels een door mij gemanagede transitie overgegaan van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar DUO. Tevens heb ik een helpdesk ingericht en is de bestandsuitwisseling met de belastingdienst vormgegeven en geformaliseerd. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | Provincie Drenthe | Gedeputeerde Staten |
JAAR | 2009 - 2011 |
RESULTAAT | |
De provincie Drenthe zat in de transitie naar flexibel werken waarbij ook het geheel digitaal werken een onderdeel van uitmaakt. Hierbij werden werkplek, infrastructuur maar ook werkomgeving en informatiebeheer aangepakt. Het implementeren van een DMS met workflow was hiervan een essentieel onderdeel. Mijn opdracht hierin was het gestructureerd implementeren van gedigitaliseerde processen, professionaliseren van de project organisatie, implementeren van applicatie releases (DMS / Sjabloon generator / Metadata manager) en het mee opzetten van gestructureerd implementatie beleid, OTAP inrichting, werkwijze en beheer. Mee sturen in verandermanagement naar het digitale werken. |
ROL | Projectmanager |
OPDRACHTGEVER | PTC+ | Operationeel Directeur |
JAAR | 2008 - 2009 |
RESULTAAT | |
Voor mijn opdrachtgever PTC+, een praktijk training centrum voor de agrarische sector en groene techniek ontstond de noodzaak tot professionalisering en andere wijze van organiseren. Dit doordat een forse subsidie stroom vanuit overheidswege stopte. O.a. het professionaliseren van het verkoop apparaat en het breed ondersteunen van de back-office was ik verantwoordelijk voor het implementeren en laten inrichten van het ERP systeem Microsoft Dynamics NAV met een markt specifieke add-on op het gebied van cursus administratie. Uitdagingen lagen op gebied van implementatie nieuwe processen en transitie naar verkoop organisatie. Strakke sturing op de verplichtingen van de leverancier heeft uiteindelijk tot een mooi resultaat geleid. Door een traject van overname is mijn rol vlak voor daadwerkelijke in gebruik name gestopt. |