Terugblik op het It's in the Mix retail event 'Meer met minder'

17 juni 2014

Terugblik op het It's in the Mix retail event 'Meer met minder'

Donderdag 12 juni 2014 heeft het It's in the Mix event plaatsgevonden. Het jaarlijks terugkerende evenement voor retailers (hoger- en middenmanagement) werkzaam bij de top 250 Nederlandse winkelketens met e-commerce en/of instore in hun portfolio. Het event stond dit jaar in het teken van 'Meer met minder'.

Na de opening van het event door dagvoorzitter Wouter van der Ley, ging Gert van Beek in op de historie en toekomst van HiM Retail en haar retailmerken. Rode draad bleek dat HiM en haar voorgangers altijd op zoek zijn naar maximaal rendement tegen lage kosten. Voor Gert is 'meer met minder' een sport, een tweede natuur. Momenteel ligt de nadruk o.a. op maximalisatie van beschikbaarheid en rendement tegen lage voorraadkosten.

Aart van den Brink vertelde met veel gevoel voor humor over de optimalisatie van het promotieproces bij DA. Door dit proces verregaande te automatiseren en met workflow te omkleden is er veel efficiency winst te behalen en worden er minder fouten gemaakt.

Keynote spreker Hans Eysink Smeets zorgde, voorzover nog nodig, voor een wake up call. Aan de hand van het no compromise spel maakte hij duidelijk dat overleven op dit moment voor de meeste retailers alleen weggelegd is wanneer er gekozen wordt voor veel (gepercipieerde) waarde leveren tegen een lage prijs. Mooie voorbeelden zijn natuurlijk Action, H&M en Primark.

Het retailspel wordt op een andere spelbord gespeeld, dan veel retailers denken. Niet in de laatste plaats door online spelers die niet in grenzen denken.

Elise Hansen van Bruna bevestigt dat de markt sterk veranderd is, zeker ook in boeken en tijdschriften. Een cross/omni-channel aanpak is gewenst. Maar dan wel op basis van een goed fundament voor de onderliggende informatievoorziening. Elise Hansen vertelt over de Arlande   aanpak en werkwijze die haar zo goed geholpen heeft bij de totstandkoming van Bruna's informatiebeleid. Daarnaast vertelt Elise over het lean traject dat gericht is op meer efficiëntie en effectiviteit in de processen. In opeenvolgende waves vinden verbeterslagen plaats. Interessante interventie zijn de dagelijkse startbijeenkomsten van max. 1 kwartier per afdeling om het werk van de dag voor te bespreken.

Laatste spreker is Francine van Dierendonck. Zij vertelt over de ontwikkelingen bij Miss Etam en Promiss richting een echte omni-channel organisatie. Hierbij wordt de klant ECHT centraal gesteld. Miss Etam is online zeer succesvol en kent een loyale klantenbase. Speerpunt is de integratie van online in de winkels, o.a. door de inzet van tablets op de winkelvloer.

Al met al opnieuw een inspirerende It's in the Mix, met voor iedere deelnemer interessante nieuwe inzichten en/of bevestiging van de eigen koers. Het event werd georganiseerd door Arlande, HSO, Cow Hills, FlowFabric en Slimstock Retail.