Iedere NHL-academie hanteert haar eigen werkwijze en inrichting van het leer-management systeem Blackboard. Om de overgang en implementatie naar het nieuwe Blackboard Ultra te laten slagen, moest een samenwerkingsstructuur worden ingericht. Aan Arlande is gevraagd om deze implementatie tot een succes te maken en de 1.400 betrokken docenten te trainen in het gebruik van Blackboard Ultra.
Het activeren van docenten, zodat zij samen aan de slag gaan met de implementatie van Blackboard Ultra, vroeg om een nauwe samenwerking. Jochem stelde hiervoor met zijn team een projectplan op, waarin hij ruime aandacht had voor het meenemen van docenten in deze verandering. Met kennissessies en trainingen heeft hij docenten wegwijs gemaakt in Blackboard Ultra en lukte het hem om de betrokken medewerkers te activeren.
Hoewel Jochem startte als projectmanager in het leer- en ontwikkelteam, bleek al snel dat de behoefte lag in een meer hands-on aanpak. Gelukkig was Jochem in staat om de vraag achter de vraag te duiden. Ook is hij proactief de behoefte gaan inventariseren binnen verschillende academies. Terwijl het leer- en ontwikkelteam een verbinding realiseerde tussen de verschillende academies, zorgde Jochem dat de voortgang per academie inzichtelijk werd en er een structureel overleg werd gerealiseerd waar van en met elkaar werd geleerd.
Met zijn empathische vermogen heeft Jochem ervoor gezorgd dat de medewerkers van NHL Stenden snel het vertrouwen kregen in de verandering. Hij wist wat er speelde en gaf duidelijk aan wat er volgens hem beter kon, rekening houdend met ieders rol en verantwoordelijkheden. Door de inzet van Arlande heeft NHL Stenden nog dagelijks profijt van het inzicht in de voortgang per academie, mede door het door Jochem opgestelde academie implementatie overzicht.